Cykelkabel og hus - løsninger på problemerne
Kan du genbruge skiftekabelskab?
Du kan genbrugedet eksisterendekabel/boligerMenkabelvil 'tråde' gennemskifteri modsætning tilbremsehåndtag, hvordu kanbare fjernkabelfra åbningen i armen og lad alt være på plads.6 2012.
I dag skal vi lære at ændre et skiftkabel. Der er mange grunde til at gøre dette. Skiftkabler slides, knækkes og stopper med at fungere glat efter et stykke tid.
Årsagen til, at jeg skifter til mig i dag, er lidt mere kompliceret. Da jeg fik denne cykel, blev dropperkablet ført til venstre side af rammen og skiftkablet til højre. Dette fik kablerne til at gnide mod hovedrøret, og det så ikke pænt ud, og det freakede mig helt ud mand! At være besat af ting som dette er bare et tegn på, at du elsker din cykel, så i dag skal jeg installere en længere ledning, så jeg kan rute den, som jeg kan lide den, for at diskutere detaljerne, drej først din cykel på laveste gear og bringe din tøndejustering helt ind.
Løsn klemmen på skifteren og fjern dit gamle kabel, du bliver nødt til at slå denne hætte af eller afskære enden for at få den igennem. Øverst på gearstangen skal du finde adgangsporten, som undertiden er afskærmet med en hætte. Kablet skal have et metalstop i slutningen.
De fleste af jer vil ændre dit kabel og kabinet, så det ville være en god idé at have et par kabelskærere ved hånden. Du kan bruge endetænger eller diger, men disse er meget enklere; du kan bruge din gamle taske som vejledning, men hvis du ændrer noget andet på cyklen, som dit styr eller bagskifter, skal du muligvis tørre det for at få længden bestemt. Dette er hvad jeg gør.
Jeg holder den i skifteren, laver en dejlig bred bøjning og prøver at justere længden på bremseslangen for at holde tingene pæne. Når jeg lægger kablet, skal jeg huske, at for lang er bedre end for kort altid kan gå tilbage og klippe det mere. Hvis jeg er tilfreds med længden, kan jeg klippe sagen og KUN sagen.
Klip ikke kablet hele vejen. Nu hvor vi har tørmonteret sagen, er det tid til at indsætte ledningen i gearskiftehåndtaget. Dette kræver også noget stikkende rundt.
Forudsat at du er skiftet i laveste gear, skal det trække lige ind og komme ud på den anden side, hvis sæt kommer med disse sager. Du skal først klemme en af disse på kablet, indsætte kablet i kassen og derefter sætte alt sammen. Hvis du først afslutter sagen, får du aldrig kablet ind.
På dette tidspunkt skal kablet stikke ud fra den anden ende af huset, så det skal også komme til en ende på denne side. Identificer nu din kabelbøjle og før kablet i overensstemmelse hermed. Hvis du har målt din sag korrekt, skal der være en dejlig, bred bøjning derinde.
Træk kablet så tæt som muligt, og fastgør klemmen. Klip kablet, juster din skifter, lim den ene ende til det, og det er det. Hvis du stadig har en, der aldrig har sat en derailleur, skal du tjekke beskrivelsen for et link til en anden af mine artikler.
Lad os nu tale om detaljerne. Først og fremmest er der to hovedtyper af kabelhus. Dette er strandet.
Billigere huse har en solid kerne. Hvis du klipper et solidt etui, vil det hele ende takket, så du bliver nødt til at rette det på en kværn eller skære det diagonalt igen for at få det fladt, hvilket er vigtigt, da det kan ødelægge kablet. De fleste tilfælde kommer med et lille plastrør, og du bliver nødt til at stikke lidt først for at få kablet igennem.
Nogle gange forbliver kablet i den anden ende. Hvis det er tilfældet, vil du trække det tilbage og slå det igennem. Første gang du tilslutter kablet til skifteren, skal du stramme det, men ikke for tæt.
Du bliver muligvis nødt til at stramme igen efter et par cyklusser, når du begynder at arbejde, og du vil opdage, at kablet har meget slap. På dette tidspunkt vil du stramme det op igen. En masse mekanikere har en af disse typer en tredje hånd.
Denne ting er fantastisk til at få spændingen helt rigtigt, men hvis du ikke har en, er der et hack. Hold kablet i den ene hånd, og læg din tommelfinger på skifteren. Skub skifteren let ind i kassetten, og stram klemmen.
Når du slipper den, skal ledningen være i god spænding. Nu kan du cykle e gear lidt mere for at sikre, at det er virkelig stramt og finjustere dine derailleurs. Hvis du bare skifter dit kabel ud, skal du sandsynligvis bare justere spændingen.
Sørg for, at når du er i laveste gear, bevæges et klik dig op i et gear. Hvis det ikke er helt nok, skal du øge din spænding ved at løsne tønden let. Fortsæt med at skifte op og ned og justere spændingen, indtil du kan komme igennem hele kassetten.
Hvis du er nødt til at trække tønden ud som en skør, skal du bringe den tilbage og trække kablet strammere. Om et par uger skal du sandsynligvis stramme kablet igen, da tingene strækker sig og sidder på plads. Nogle gange, når du rod med alt dette, frynser du enden af kablet.
Dette er ikke nødvendigvis en dødsdom. Start, hvor ledningen ikke er flosset, og drej med fingrene. Arbejd dig ned ad kablet, indtil du ser slutningen; når alt er installeret, skal du sætte en af disse hætter på og trykke på den med en tang eller c. Jeg har set nogle mennesker klemme endestykker sammen med klipper også.
Nogle gange vil du opdage, at din gearskifte fungerer fint de første par gear, men så bliver tingene rystede længere op i kassetten. Jeg efterlod et link i beskrivelsen, der viser dig, hvordan du specifikt håndterer dette problem. Endelig skal du sørge for at efterlade et par centimeter kabel i enden.
cykel knirkende
Du ved aldrig, hvornår du skal arbejde på din drivlinje og skære et kabel for at rense det op igen. Det er det! Hvis du har brug for værktøj eller tilbehør, kan du finde alle nedenstående links. Hvis du har set denne artikel og stadig er usikker på, hvordan du bytter et kabel, skal du ikke skamme dig, butikker opkræver ikke meget for kabelswaps, og selvfølgelig har de alle de rigtige ender og stik for at få jobbet gjort rigtigt.
Hvis du har andre spørgsmål, skal du gå til kommentarerne og forhåbentlig vil jeg eller nogen svare dig. Tak fordi du kørte med mig i dag og vi ses næste gang.
Har bremsekabler brug for hus?
Bemærk: På grund af deres konstruktion,bremsehusskal altid bruges medbremserog skifterboligerskal altid bruges med skiftere. Skifterboligerkunne mislykkes, hvis det bruges på enbremse(ikke godt, når duvil haveat stoppe),bremsehuskunne få skifteren til at føle sig lidt død.13. 2009.
I denne artikel går vi igennem installation af Opright Handlebar Brake Lever Housing and Cable. Installation af bremsehus og kabel er en del af vores artikelserie: Park Tool Guide til fælgbremser. Se denne artikel for at se, hvordan vi gjorde det. har organiseret indholdet af denne serie.
Ellers lad os starte. Hej, Calvin Jones her hos Park Tool Company. Lad os først gennemgå de nødvendige værktøjer og materialer; Kabelskærere til at skære kablerne samt vævet og flettet hus, Side-trækskærer til at skære det indpakkede hus, Et tætningsvalg til åbning af det indvendige foring og en flaske smøremiddel til indersiden af huset.
Lad os starte med at diskutere, hvad denne rolle i boliger er. Bremsearmen forbinder vores tykkelse med huset, som gør det muligt for kablet at gå gennem rammen for at gå rundt om rammen, sænke gaflen og give os mulighed for at skubbe armen og trække vores tykkelse - enten fælgkaliber eller skivekaliper - tæt på bremseskive eller fælg. Der er visse huse, der er egnede til et bremsesystem, såvel som visse kabler.
Lad os først se på nogle, der er uegnede. Dette er en mindre jumpertråd - den er ca. 1,1 millimeter i diameter - går gennem et mindre hus, der er switch-huset.
Til afbryderhuset skærer vi et afsnit af den ydre plastbøsning væk for at vise indad. Dette er ikke et kabel, det er de understøttende ledninger, der er i tråd med belastningen. Dette giver et meget godt stift skiftesystem.
Ved bremsning er det meget uegnet, da vi har en sidekraft, meget mere kraft ved bremsning, der kan blæse lige igennem disse ledninger, en traditionel bremsekasse kaldet en coiled case. Dette er en enkelt spiral wrap. Vi skar plastfolien væk på denne side for at vise den indeni.
Meget stærk i retning af bremsekraften. Temmelig billigt, bremser godt. Nogle gange kan du faktisk se gennem plastik et meget subtilt linjemønster, der viser viklingen rundt.
Dette er en anden mulighed, der er lidt dyrere - dette er et vævet eller flettet hussystem. Indvendigt har vi et lignende system som det kompressionsløse hus, men denne vævning - dette er en kevlarvævning udefra - det giver os en masse strøm. Så denne sorte kasse her, vi skar plasten af for at se indersiden.
Den nederste del her er lidt klarere - du ser igennem den og ser fletningen eller vævning. Så et dyrere system, men det har et godt, stift, højtydende bremsehus. På denne cykel går venstre håndtag ned til forbremsen.
Her er dette er et fælles lineært træk. Så vores sag vil blive indbygget i tøndejusteringen og indtil sagen stopper ved bremsen, som kan være på en anden tøndejustering eller i dette tilfælde på nudlen. Så vi ville installere vores nudler på stangen og derefter holde vores sag ved siden af stop på nudlen.
Hvis vi er for lange - stopper vi i midten ved krydset, og vi kan se her - det er for langt. Sagen løftes op og over justeringsskruen til bremsearmen, før den kommer ned så bestemt for længe. Vi kan også bemærke, at stammen allerede er så høj som den kan være.
Så denne rytter kan ikke længere løfte stammen - der er ingen grund til at have dette overskud foran. Især med en mekanisk skivebremse kan en overdimensioneret størrelse reducere ydeevnen. Så her vil vi se løkkerne, når de kommer ind i tøndejusteringen.
Vi kommer på tykkelsen og begynder at forkorte - forkorte - og holder øje med tøndejusteringen ovenfor. Hvis vi stiger op i en dejlig lige linje, stopper vi. Hvis vi kan slippe af med kortere og stadig er lige, er det det, vi vil gøre.
Så det er præcis, hvor vi vil være, og dette vil være vores skæringspunkt her. Hvis vi bringer det ned, ned, for langt ned, har vi nu et eksempel på for kort, vi kan se på bremsearmen - det bøjes med det samme, hvis det forlader tromlen, ville det derfor være for kort. Så lad os tilføje noget andet, og vi tilføjer noget andet, og vi kan se slutdækslet komme op og sidde firkantet i tøndejusteringen.
Så halvvejs i pastaen stopper - det er her, vi ville skære. Det er en anstændig sagslængde for denne bremse, uanset bremsetype, konceptet er det samme - lige sag i tøndejusteringen. For at klippe den indpakkede kasse skal du huske, at det er et enkelt stykke tråd, så vi får en Brug sideskær, så når vi enden af kæberne, hvor der er den største gearing.
En lille flex åbner spolerne og hjælper os med at få et renere snit. Nogle gange er der en skarp højderyg. Du kan bruge dette til at komme ind og trimme.
Pas på ikke at lade et stykke metal flyve af. Hvis der stadig er en lille lukket ende eller en plastforing, kan vi tage et tætningsvalg og åbne det med lidt olie. Det er også muligt at bruge en kabelskærer, men disse er virkelig beregnet til flertrådsskæringer.
Den flettede eller vævede kasse bruger kabelskæreren. Konstruktionen her består af flere ledninger inde her, vi finder, hvor vi vil skære, hold huset vinkelret på værktøjet, tryk det sammen, og det skærer. Her ser vi, at vi har ovaliseret det lidt.
Vi kan bruge disse små krympere på værktøjet til at åbne det og gentage det igen med forseglingshak, hvis det er nødvendigt for at åbne den indre foring. Trimning kan bare ikke finde ud af det. Det kan undertiden arkiveres manuelt, eller vi kan bruge aksel skruestikket.
Brug 5 mm, så lader sagen næppe holde op og skubbe den forsigtigt ned, så kan vi stikke med vores filbeklædning for at skabe en flot, glat, flad ende ud af vores oprullede kasse. Dette ville ikke være muligt med den flettede sag. Efter at den oprullede ledning er anbragt flad og glat, kan den klemmes af foringen, og den er klar til brug.
Hver gang en endehætte kan bruges, skal den bruges. Denne endehætte glider på vores sag og giver en meget flot finish til at gå ind i vores bremse. Du vil se på nogle bremser, at de passer tæt.
Dette er en god model her, der bruger en slutdæksel. Hvis vi ikke brugte en slutdæksel her, er det en sjovere pasform. På nogle modeller og nogle mærker passer denne endehætte imidlertid ikke til mindre diameter.
Faktisk er det et eget slutdæksel, så denne model bruger ikke et ekstra endedæksel. Bremsekabler sælges normalt med to ender. En svampe eller en dråbeende er til styret.
Den runde eller skiveformede ende er til det lodrette styrebremsearm, så her skal vi fjerne svampeenden. Find en rille i bremsearmen, og bemærk derefter, at låsering og cylinderjustering også har riller. Ret den rille eller åbning, så 1, 2, 3 er justeret.
Træk håndtaget tilbage, og klik enden af kablet ind i forbindelsen, der fører kablet. Sæt dette i åbningen eller rillen helt ud, hold det på plads med en halv omdrejning, og vi kan nu samle huset. Nogle bremsehåndtag kan have en åbning bag håndtaget.
Lidt smøring inde i huset kan forhindre, at vand sætter sig der og forårsager korrosion. Dernæst kører vi enden af kablet gennem huset og indsætter endedækslet i tøndejusteringen. Kablet føres nu gennem tønden en djuster, i dette tilfælde er det en lineær trækbremse, så nudlen indeholder et husstop i stedet for en tøndejustering, og dette klikker ind i forbindelsen, og herfra sætter vi bremserne.
Det næste afsnit i vores fælgbremserige handler om montering og justering af bremsekaliber. Der er mange forskellige typer kaliber, og vi har artikler om de fleste af dem. Vælg den, der passer til dig.
Hvis du ikke er sikker på, hvad du har, skal du tjekke denne artikel for at finde ud af det. Hvis du er interesseret i skivebremser, har vi mere indhold med links i artikelbeskrivelsen nedenfor. Tak for at se, og sørg for at abonnere på Park Tool for at lære mere.
Hvad er kabelhus?
Boligertilladerkabelat bevæge sig i en ikke-lineær sti mellem komponenter. Der er to grundlæggende typer afkabelhus: skift ogbremse. Du kan teste dette ved at flytte styret helt til venstre og højre og se bagpåbremsestram bare lidt. Den lille bevægelse er nok til at forvirre en derailleur.
Skal jeg udskifte skiftekabelskab?
BoligerMest almindeligtskal udskiftesnår smøring i foringenharvasket eller på anden måde slidt væk, eller hvis der er forurenende stofferhararbejdede sig ind. En af disse er svære at se, menviljepåvirker bevægelsen afkabelindenforboliger.
Leveres Shimano-skiftere med kabelhus?
Shimanoaltidkommemed indre og udvendige, medmindre de er OE. SRAM har normalt bare ledninger. Som Ziggy sagde altShimanoparret & boxedskiftere(både vej og mtb) skulle kunne medkablerog sektioner af ydre.
Kan jeg bruge bremsekabel til gear?
kort sagt ja.Bremsekabelydersider er komprimerbare i lille grad, når de er buede (tråden i det ydre er viklet som en fjeder). hvis dubrugen til indekseretgear, detkabeltrækkekunnevarierer lidt, da den ydre komprimerer over en kurve i dens rute.1. 2012.
Er alle cykelkabler ens?
Skifterkabelender ersamme. Skønt i dag mangekablerkommer med begge ender, en i hver ende, og du kan afskære den, du ikke bruger. Der er to grundlæggende typer afkabler;bremseog skifter.Bremsekablerer tykkere, typisk 1,5 / 1,6 mm i diameter.
Er alle skiftkabler ens?
Skiftekabelender ersamme. Skønt i dag mangekablerkommer med begge ender, en i hver ende, og du kan afskære den, du ikke bruger. Der er to grundlæggende typer afkabler; bremse ogskifter. Bremsekablerer tykkere, typisk 1,5 / 1,6 mm i diameter.
Er bremsekabler og gearkabler de samme?
Mensbremseoggearindrekablerer nominelt ens, husene er forskelligebremsekablerBrug konventionelt 'spiralformet' hus, der består af en tæt indpakket spiral af ståltråd foret på både indvendigt og udvendigt af en plastbelægning.05.09.2020
Er bremsekabel det samme som gearkabel?
Mensbremseoggearindrekablerer nomineltlignende, husene er forskelligebremsekablerBrug konventionelt 'spiralformet' hus, der består af en tæt indpakket spiral af ståltråd foret på både indvendigt og udvendigt af en plastbelægning.
Hvilken type kabler har jeg brug for til min cykel?
Bremser, shifters, Campy, Shimano - kabler findes i mange varianter. Alt for ofte overset, når man opretter en drivlinje; kabler og hus kan være den væsentligste årsag til forkert forskydning og kraftig skifterfølelse. Her er en grundlæggende nedgang i cykelkabler. Der er to grundlæggende typer kabler; bremse og skifter.
Hvornår skal du udskifte dit cykelkabel og hus?
Da der er flere måder, hvorpå kabel- og hussystemet kan slides, hvor mange af dem er svære eller umulige at se, anbefaler vi at udskifte sættet, så du ved, at din cykel fungerer så godt som muligt.
Hvilken type bolig har jeg brug for til min cykel?
Skiftehus fås også i to forskellige udvendige diametre, 4 mm og 5 mm. Nye cykler og skiftersæt leveres typisk med 4 mm hus. De fleste 4 mm hus vil have plastrør i enderne, mens 5 mm hus bruger metalrør. Her på Bikeman anbefaler vi at bruge 5 mm skiftehus.