Vigtigste > De Bedste Svar > Sådan slipper du af mælkesyre - hvordan løser du det

Sådan slipper du af mælkesyre - hvordan løser du det

Hvad nedbryder mælkesyre?



Det er en af ​​disse grundlæggende ideer, som forskere gentager: Korrelation betyder ikke kausalitet. Bare fordi to ting skete sammen betyder det ikke, at den ene forårsager den anden. I 1920'erne ignorerede de deres eget råd.

Og resultatet var en stor misforståelse, der stadig er udbredt i dag. For på trods af hvad du sandsynligvis blev undervist i gymnasiet, får mælkesyre ikke dine muskler til at gøre ondt, mens du træner. Faktisk kan det endda hjælpe.

Det hele startede omkring 1920 med en tysk biokemiker ved navn Otto Meyerhof. Han hjalp med at finde ud af mange af trinnene involveret i glykolyse, som er en række kemiske reaktioner, som celler bruger til at fremstille energi fra glukose - også kendt som sukker. Han monterede også på en eller anden måde stereotypen 'gal videnskabsmand'. set en videnskabsmand i en film, der elektrificerer kropsløse frøben, ja, Meyerhof gjorde det i det virkelige liv.



Han tog frøben - bare bendelene - og gav dem elektriske stød, der fik dem til at hoppe og ryste. Men efter et stykke tid stoppede de med at hoppe, Meyrhof fandt ud af, at benene var fulde af mælkesyre - eller mere præcist lactat, som er mælkesyre minus en proton. Han og en anden videnskabsmand, Archibald Hill, fandt korrekt ud af trinnene i glykolyse, der fører til højere niveauer af laktat i musklerne, men Meyerhof mente også, at laktatopbygning bidrager til muskeltræthed og forhindrer frøben i at hoppe rundt.

Når du træner, tømmer din krop sin vigtigste energikilde, ATP, i en række forskellige kemiske reaktioner i løbet af få sekunder. Og under hård træning stoler dine muskler mere på reaktioner, der også producerer mere lactat. Når du træner, falder pH i din muskler, hvilket betyder, at de bliver mere sure.

Muskelacidose og faldet i pH kan være en del af, hvad der forårsager den berømte træningslignende brændende fornemmelse. Der var en klar sammenhæng mellem dannelse af lactat og surhed i musklerne, og Meyerhof mistænkte også årsagen: lactatet var ansvarlig for at sænke pH-værdien i musklerne. Dette blev en bredt accepteret hypotese og ses stadig overalt i dag.

cykelcomputer



Desværre kan vi antage, at årsagssammenhæng er risikabelt, som vi alle ved. Og i dette tilfælde tog Meyerhof fejl. Selvom laktatideen blev godt modtaget, var der ikke meget empirisk bevis, der understøttede den, og gennem årene begyndte forskere at sætte spørgsmålstegn ved dens rigtighed.

I anden halvdel af det 20. århundrede begyndte de at finde ud af, hvad der virkelig foregik, og et vigtigt fingerpeg var det faktum, at laktat i modsætning til mælkesyre ikke er en syre. Den manglende proton betyder, at det er en base - det tager protoner i stedet for at donere dem tid, hvilket gør musklerne mere sure generelt. Det viste sig ikke at være tilfældet.

Serien af ​​reaktioner, der skaber mere ATP i musklerne, producerer ekstra protoner, der sænker pH i dine muskler. Men de ekstra protoner kommer ikke fra scenen, der skaber lactat. Faktisk kombineres lactat med nogle af disse protoner, hvilket gør musklerne mindre sure.



Laktat er heller ikke involveret i forsinket begyndelse af ømme muskler - den smerte, du føler en dag eller to efter en hård træning. Forskere mener, at dette skyldes mikroskopiske tårer i dine muskler, selvom de stadig undersøger det. Det er underligt, at vi ikke kender 100%, men vi ved det ikke.

Så på trods af hvad du hører fra personlige undervisere overalt og til tider endda ser lærebøger, er der ingen grund til at være så hård på lactat. Det prøver bare at hjælpe. Også en sidebemærkning her: Du vil gerne fortælle folk om det.

Når de siger 'ah, mælkesyren!' Gør det - men på den mindst pedantiske måde. Vi skal være præcise. Men vær ikke nedladende! Tak for dette smukke spørgsmål og især til vores samfund på Patreon: din støtte har disse svar klar! For at lære mere om det, hvordan man deltager - hvad også? giver dig adgang til vores indbakke for hurtige spørgsmål - bare besøg patreon.com/scishow.

Hvordan slipper kroppen af ​​mælkesyre?

Del på Pinterest At drikke rigeligt med vand kan hjælpe kroppen med atsammenbrudoverskydendemælkesyre. En opbygning afmælkesyrei musklerne under eller efter træning er ikke skadeligt. Faktisk tror nogle eksperter, at det kan være gavnligt.

Hvor lang tid tager det for mælkesyre at forsvinde?

Når en træningsperiode er forbi,mælkesyreskal fjernes. Detkropstolerance formælkesyreer begrænset.Mælkesyretages til leveren af ​​blodet, og enten: omdannes til glukose, så glykogen - glykogenniveauer i leveren og musklerne kan derefter genoprettes.

Hvordan opbygges mælkesyre?

Faktisk,mælkesyrefjernes fra muskler hvor som helst fra blot et par timer til mindre end en dag efter en træning, og så forklarer det ikke ømheden, der opleves dage efter en træning.22. juni. 2017 nov.

Hvilke fødevarer reducerer mælkesyre?

Sørg for at drikke meget vand. Det hjælperslip af medethvert overskudsyre.Spiseen afbalanceretkostder inkluderer masser affrugt,grøntsagerfuldkorn og magert kød. Få masser af søvn om natten, og giv dig selv tid til at komme sig mellem træningsperioderne.10. nov. Dec 2019

Hvad er tegn og symptomer på mælkesyreacidose?

Detsymptomer på mælkesyreacidoseinkluderer ubehag i maven eller maven, nedsat appetit, diarré, hurtig, lav vejrtrækning, en generel følelse af ubehag, muskelsmerter eller kramper og usædvanlig søvnighed, træthed eller svaghed. Hvis du har nogensymptomer på mælkesyreacidose, få straks medicinsk hjælp.1. mar 2021

Hvilken øvelse opbygger mælkesyre?

Nogle eksempler på højintensitetøvelserder producerermælkesyreinkluderer: Sprinting. Kraftløftning. Agility træning.5. maj 2021

Er bananer gode for mælkesyre?

Bananerer rige på kulhydrater, der er vigtige for reparation af muskler såvel som magnesium, der hjælper med at bekæmpemælkesyreopbygning i kroppen. Imidlertid er de også højere i naturlige sukkerarter end andre fødevarer, og derfor skal du begrænse dit forbrug afbananer, medmindre du ønsker at samle op eller tage på i vægt.13. feb 2017

vægtede ab øvelser

Hvordan reduceres mælkesyreopbygningen i kroppen?

Et af de bedste tip til, hvordan du reducerer mælkesyre, som du bør vide, er at du skal være hydreret. Du kan holde kroppen hydreret for at hjælpe dig med at reducere opbygningen af ​​mælkesyre. Faktisk er mælkesyre vandopløselig, så du må hellere drikke nok vand for at reducere mælkesyrens virkning på dit generelle helbred.

Hvor lang tid tager det at fjerne mælkesyre fra kroppen?

Muskel ubehag forbundet med acidosen forsvinder også, når dit træningstempo falder. Da denne syreeliminering sker naturligt, er der ikke behov for yderligere trin for at fjerne mælkesyren. Den naturlige eliminering af mælkesyre sker normalt inden for en time.

Hvordan slipper en massageterapeut af mælkesyre?

Massageterapeut bruger trigger point-terapi til at frigøre mælkesyren fra forskellige muskler i din krop. I en trigger-point-terapi anvender en massageterapeut pres ved hjælp af hænder, fingre og albuer på triggerpunkterne for at frigøre ophobningen af ​​mælkesyre i den muskel og sprede sig jævnt.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Boxing Day handler USA - hvordan man håndterer

Er der Boxing Day salg i Amerika? Boxing Day-salg er ikke en fremtrædende tradition i USA, selvom mange detailhandlere ofte begynder at sælge efter jul den dag.

Rest øl - praktiske beslutninger

Hvad kan du gøre med rester af øl? Her er vores foretrukne måder at bruge restøl på: blandede drikkevarer. Giv din øl et nyt liv, og det for at lave en ny drink. Fondue. Øl dåse kylling.Braised kød.Braised greener. Battered fisk. Dampet skaldyr. Saltet kød.

Ashwagandha bruger - varige løsninger

Er det sikkert at tage ashwagandha dagligt? Er det sikkert at tage ashwagandha dagligt? Den daglige terapeutiske anvendelse af Withania somnifera betragtes generelt som sikker i doser, der ligger mellem 250 mg og 500 mg. Sikkerheden ved ashwagandha ved disse doser er blevet fastlagt med humane studier.14 авг. 2020 г.

Anti oppustethed - hvordan man løser det

Hvad lindrer oppustethed hurtigt? Følgende hurtige tip kan hjælpe folk med hurtigt at slippe af med en oppustet mave: Gå en tur. Prøv yogastillinger. Brug pebermyntekapsler. Prøv gasaflastningskapsler. Prøv mavemassage. Brug æteriske olier. Tag et varmt bad, blød og slapp af.

Cykeltyv fanget - hvordan man håndterer

Bliver cykeltyve fanget? Redbridge så cykeltyveri falde med 30% og Hounslow med 27,21%. Bydelen, hvor det er mindst sandsynligt, at du identificerer en cykeltyv og inddriver din stjålne cykel, er Bexley, med lidt over 0,65% chance for, at tyven bliver identificeret.

Sådan installeres et dropper-indlæg - hvordan man løser det

Kan du installere en dråbestolpe på en hvilken som helst cykel? Dropper sadelpinde, eller populært benævnt dropper posts, er en af ​​de bedste opgraderinger, du kan foretage på enhver mountainbike. Den fantastiske on-the-fly justering, du kan foretage i højden på dit sæde, får dig til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor du ikke købte en dropper-post for mange år siden.