Vigtigste > De Bedste Svar > Genopbygning af madpyramiden - brugbare løsninger

Genopbygning af madpyramiden - brugbare løsninger

Hvorfor er madpyramiden forkert?

Efter 1992 viste mere og mere forskning, at USDApyramidevar groft mangelfuld. Ved at fremme forbruget af alle komplekse kulhydrater og undgå alt fedt og olier,pyramidegivet vildledende vejledning. Kort sagt, ikke alle fedtstoffer er detdårligtfor dig, og på ingen måde er alle komplekse kulhydrater gode for dig.

I 1988 trak Oprah en rød vogn fuld af fedtet animalsk fedt for at vise sit publikum, hvor meget vægt hun havde mistet. Det var ret groft. Men det blev hendes højest vurderede episode nogensinde.

Dengang var fedt fjenden, den største årsag til den stadige stigning i fedme og diabetes i Amerika. Da madpyramiden kom ud i 1992, blev den designet til at hjælpe amerikanerne med at kæmpe tilbage ved officielt at anbefale en fedtfattig diæt for bedre helbred. Men årtier senere kunne konsekvenserne af madpyramiden utilsigtet have gjort vores diæt mindre sunde og sandsynligvis forværret fedme og diabetes.

Dette er historien om, hvordan vi fik madpyramiden så forkert. For at tackle Amerikas voksende fedme, diabetes og hjertesygdomme i 1980'erne så politikerne på, hvad der tidligere havde arbejdet for en anden trussel mod folkesundheden: rygning. Allerede i 1964 offentliggjorde Surgeon General's kontor en milepælsrapport, der forbandt rygning med kræft - rygning faldt dramatisk, og tobaksrelaterede kræftformer begyndte at falde.

Det var et vendepunkt inden for folkesundheden, og rapporten er bredt krediteret for at hjælpe med at redde millioner af liv. For at replikere en del af denne succes offentliggjorde kirurgens kontor en rapport på 700 sider i 1988 om forbedring af vores diæt. Kirurgeneralen pralede af, at dybden af ​​videnskaben var endnu mere imponerende end den legendariske rygestudie.

Det var første gang embedsmænd identificerede reduktion af fedt som den øverste diætprioritet. Og da USDA-madpyramiden var fire år senere, blev det afspejlet. Fedt blev fyldt i Tippy Topal med en advarsel om ikke at bruge det sparsomt, mens en række fødevarer med højt kulhydratindhold besatte det brede bundlag af pyramiden.

Beskeden, den sendte, var enkel og klar: kulhydrater gode, dårlige fedtstoffer. Fødevarepyramiden spredte sig vidt og bredt. Det var i skoler, på plakater, i vores hjem og i vores hoveder.

Det var den mest vedtagne retningslinje for sund kost i USAs historie. Mere end et årti efter, at den kom på banen, fandt en Gallup-afstemning, at 82% af amerikanerne mente, at pyramiden var grundlaget for en fornuftig, sund kostplan. Men på trods af pyramidens popularitet og mange års uddannelse af offentligheden om ernæring gjorde amerikanerne ikke dette, det ser ikke ud til, at det bliver sundere.

Fedme og diabetes fortsatte med at stige. Så hvad foregik der? Først og fremmest viser det sig, at den økonomiske brug af fedt i fødevarepyramiden var forenklet fra starten. Forskning i dag gør en ret stærk sag om, at ikke alle fedtstoffer er skabt ens; og nogle fedtstoffer er faktisk gode.

Faktisk kunne for lidt godt fedt faktisk føre til hjertesygdomme og fedme. Netop de problemer, som madpyramiden skulle forhindre, blev udviklet. Og problemerne med forenkling stoppede ikke der.

Pyramidens brede bund gav mange indtryk af, at en diæt med højt kulhydratindhold var god uden at skelne mellem komplekse kulhydrater, der findes i fuldkorn og havresand - enkle kulhydrater, der findes i hvidt brød og bagværk, som din krop hurtigt bliver til hoftekspanderende sukker . Forfatterne af pyramiden vidste dette faktisk på det tidspunkt, men de følte, at det var vigtigt at holde deres retningslinjer enkle, så de lod den del være katastrofal. Pyramidens opskrift med lavt fedtindhold og højt kulhydratindhold ville føje til en fedtfattig diætvenskab, der var ved at erobre nationen i fede produkter - yoghurt, chips, kød, ost og småkager.

I 2005 var fedtfattige og fedtfrie varer et marked på 35 milliarder dollar. Det største segment af diætfødevareindustrien. Men der var en fangst, der måtte erstatte den med noget, han stadig kunne lide, hvilket næsten altid betød at tilsætte ekstra sukker og kulhydrater.

Sammenlignet med slutningen af ​​70'erne spiser vi nu omkring 60 pund mere korn og 30 pund mere sødestoffer hvert år, mens vi også spiser op til 400 flere kalorier om dagen. I de senere år er der tegn på, at udsigterne har ændret sig i 2015, de officielle diætretningslinjer løftede grænserne for kolesterol; og American Heart Association har gradvist revideret sine retningslinjer væk fra streng vejledning mod lavere fedtindtag. Pointen er, at ernæring er kompleks.

Og på trods af den kombinerede indsats fra nogle af de bedste hjerner i verden er videnskaben om ernæring stadig ung og under udvikling. Antallet af årlige undersøgelser af fedme og diabetes alene spænder fra ca. 1.000 i 1960 til 44.000 i 2013. Det er sandsynligt, at der er offentliggjort mere end en million artikler om slankekure i de sidste 50 år.

På trods af hele dens kompleksitet var fødevarepyramidens måske den største fejl i oprettelsen, fordi en alt for forenklet anbefaling til alle er en temmelig sikker opskrift på at lave fejl. Abonner på vores showside, og vær den første til at høre nye episoder af Wrong ser.

Er madpyramiden stadig nøjagtig?

I et årti har regeringen rådet amerikanerne til at holde sig væk fra fedt og spise enkosthovedsageligt baseret på kulhydrater. Men som NPRs Richard Knox rapporterer, viser en undersøgelse offentliggjort i American Journal of Clinical Nutritionpyramideog andre officielle retningslinjer er sandsynligvis forældede.

Hvad erstattede madpyramiden?

US Department of Agriculture (USDA) har frigivet et nyt, enklere billede af en plade opdelt i basismadgrupper tilerstatteden kendtemad pyramideder er blevet brugt til at guide amerikanernes kost i næsten to årtier.

cykel kropsholdning

Hvad er den rigtige madpyramide?

Forbrugerne kan tænke på de sundeSpise pyramidesom en købmandsliste: Grøntsager, frugter, fuldkorn, sunde olier og sunde proteiner som nødder, bønner, fisk og kylling skal komme ind i indkøbskurven hver uge sammen med lidt yoghurt eller andet mejerimadhvis ønsket.

Hvorfor madpyramide er vigtig?

DetMad pyramideer en visuel repræsentation af hvor forskelligmadog drinks bidrager til en sund afbalanceretkost. DetMad pyramidegiver enkeltpersoner mulighed for at vælgemadog drinks fra hver hylde afhængigt af deresmadpræferencer.04.04.2019

Hvornår blev madpyramiden sidst opdateret?

1992pyramideintroduceret af USA's Department of Agriculture (USDA) blev kaldt 'MadGuidePyramide'eller'SpiseRetPyramide'. Det varopdatereti 2005 til 'MyPyramid', og derefter blev den erstattet af 'MyPlate' i 2011.

Hvad er forskellen mellem madpyramide og MyPlate?

Hvis du har gået afmadguidepyramideog kan forstå budskabet om variation, moderering og portionskontrol, så fortsæt med alle midler at brugepyramidefor at guide dine sundemadvalg. Den nye ernæringsstandard,MyPlate, er en mere forenklet version af delekontrol af hvermadgruppe.

Hvorfor skiftede vi fra fødevarepyramide til MyPlate?

USDA erstattermad pyramidemed 'MyPlate'i håb om at fremme sunderespise. Ankommer midt i en fedmeepidemi, denne nye oversigt guide til sundespiseer beregnet til at minde forbrugerne om at begrænse tungemadog oksekød op på greenerne.MyPlatefremmer frugt og grøntsager, der dækker halvdelen af ​​cirklen.to. 2011.

Hvad er de 6 fødevaregrupper i madpyramiden?

ReferenceMad pyramide. Der er seks kategorier iMad pyramide: brød, korn, ris og pastagruppe(korn), frugtengruppe, grøntsagengruppe, kød, fjerkræ, fisk, tørre bønner, æg og nøddergruppe(protein), mælk, yoghurt og ostgruppe(mejeriprodukter) og fedtstoffer, olier og slikgruppe.

Hvorfor Food Pyramid er trekant?

Med en ny model i en anden form (for eksempel en cirkel eller en plade) er der en risiko for, at modellen vil blive brugt sammen med den aktiveMadGuidePyramide. Dette ville kun øge forvirringen om sundespise. Dette er grunden til, atPyramide'eller'trekant'navn og form og bevidsthed knyttet til dette er blevet bevaret.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Pinot Tour de France - hvordan man opnår

Hvem vandt Tour de France i dag? Tour de France 2021 - samlet placering efter 13 af 21 etaperRgNameTeam1Tadej Pogacar UAE Team Emirates (UAD) 2Rigoberto Uran UranEF Uddannelse-Nippo (EFN) 3Jonas Vingegaard RasmussenJumbo-Visma (TJV) 4Richard Carapaz MontenegroIneos Grenadiers (IGD)

Motoriseret cykeltur i Frankrig - pragmatiske løsninger

Hvor meget koster en Tour de France cykel 2020? Det koster dig omkring $ 12.000. Tour de France er ikke kun årets største cykelløb, det er også den største etape for sponsorer og producenter til officielt at afsløre deres nyeste kulfiber-drømmemaskiner. 2018.

Tour de france watt - hvordan man løser det

Hvor mange watt genererer en Tour de France-rytter? Mens en gennemsnitlig cyklist kan producere 100 watt, kan en pro-cyklist gennemsnit 400 watt i løbet af den sidste time af en Tour de France-etape. Træningsintensitet er den hårdeste variabel at måle.

Tour de france nedadgående hastighed - hvordan beslutter du dig?

Hvor hurtigt kører Tour de France-kørere ned ad bakke? I downhill-sektioner i Tour de France kan de køre med hastigheder så høje som 110 km / t og endda miste motorcykelreporterne.

Adam yates tour de france - hvordan beslutter du dig?

Hvordan har Adam Yates det i Tour de France? Adam Yates sluttede niende i sidste års Tour de France og nød en periode i den ikoniske gule trøje efter en stærk start på cykelens mest berømte løb.