Vigtigste > De Bedste Svar > Rotor 3D Crank Review - Hvordan løser vi det?

Rotor 3D Crank Review - Hvordan løser vi det?

Er rotorarmene gode?

DetRotor2InPower DM Road-systemet er bestemt et at se på: det er pænt lavet, effektnumrene er troværdige og gentagelige, og du får muligheden for ovale eller runde ringe på et direkte monteringsinterface, der er let at bytte.23. apr 2019





(Wash) - Vi er her på Rotor HQ og fabrikken i Madrid for at finde ud af, hvordan Q Rings er lavet, videnskaben bag det og derefter ride på dem. Og jeg er virkelig begejstret, nogle af mine bedste resultater har været i Q Ringsand, og det er et stykke tid siden jeg sidst brugte dem, og jeg kan ikke vente med at lære mere om de ændringer, der er foretaget gennem årene. Rotor er berømt til fremstilling af aluminiumskomponenter, støbte kæderinge kendt som Q-ringe

Teorien bag Q-Rings er pedaleffektivitet. Ideen er at reducere dit udvekslingsforhold, mens du er ved dødpunktet for din pedalrotation for at accelerere dig gennem dette punkt. Oversættelsen stiger derefter på det punkt inden for hvert slag, hvor du kan generere maksimal kraft på pedalerne.

Ideen er at få en mere effektiv og effektiv strømforsyning. Pablo, dette tog år. Det skete ikke natten over.



Kan du forklare mig teorien, der går ind i en rotor Q? Ringer du? - Tanken var, at det ene ben skubbede langsommere, og det andet ville gå hurtigere i trækfasen for at efterligne svømmerens arme. Så var det rigtig godt for knæene, men biomekanikken, lad os sige i push-fasen, var ens. Derefter ophørte vi med dette koncept i 2005 og fik derefter det bedste ud af dette produkt.

Når vi taler om biomekanik, lægger vi det hele i vores enkelt ovale ring, som bare er en ring i slutningen er lidt vanskelig, men til sidst kompromitterede det ikke vægten, det kompromitterede ikke prisen, og så var det en meget lettere at få succes - Hvor lang tid varer en ring? Hvor mange kilometer tror du? - Meget - Ja (griner) - Hvis jeg går, forestil dig Carlos Sastre Grandfondo - Ja - Og så går jeg derhen i Avilla, og nu bemærker du, hvor mange mennesker 2008, 9, Brug 10 ringe og brug stadig den samme ting. Som om det ikke var muligt at fortsætte med at sælge. - Så noget, der synes mig er nøglen til din succes med at udvikle Q-Rings, er, hvor tæt du har arbejdet med nogle af de bedste fagfolk gennem årene.

Verdens tidsmester, Tour de France-vinder, ja, listen fortsætter. Olympia. Du vandt stort set alt.



Hvordan hjalp det med udviklingen af ​​ringene? - Jeg tror, ​​vi lægger en stor indsats og en masse kærlighed i at følge chaufførerne for at overbevise dem om, at vi vil støtte dem så meget som muligt. Test, test med (murren), dengang var det som (murren) med disse typer af værktøjer. Men da vi alle følger i bilen, skifter gear samme dag, forskellige motorcykler, forskellige OCP'er prøver at tilpasse ovaliseringen og leder efter, hvad der skal bruges til tidsruten, hvad der også skal bruges til klatring, Eva, for eksempel , Manila Vosch, var i begyndelsen, hun brugte en anden retning for isen til de meget frosne løb i The Cycle Closed. Og da vi kom så tæt på chaufførerne, indså vi, at succesen kom.

Vi har haft rigtig, rigtig gode resultater. (dramatisk klavermusik) - Før vi fik adgang til fabrikken, insisterede Rotor og Rotorians på, at vi skulle ledsage dem på deres frokosttur. En vigtig begivenhed i det daglige liv hos Rotor. (rugende musik) Selvom jeg formoder, at dette ikke er deres daglige rute, kan du argumentere for, at det byder på betagende natur.

Jeg satte en pause i rotorfrokostgruppeturen for at give dig en lille oversigt over den cykel, de byggede specielt til mig, min egen Canyon Aeroad, men den ligner meget. Det har samme rammestørrelse, men det er i den monokrome farve, der virkelig skiller sig ud fra ROTOR 1x13 gruppesættet efter min mening. Så med denne gruppe har jeg en 39-10 kassette i ryggen med en 46-tænder Q-ring, som jeg nu kører i position tre.



Jeg har min 170 mil, to i en power crank på den, hvilket er virkelig sejt, fordi jeg kan se balancen selvfølgelig med sine egne pedaler, og gruppesættet leveres komplet med Rotors egne R45-hjul med vores GP 5000-dæk på . Og så gik Rotor sammen med Magurato for at udvikle deres skivebremser. Alt i alt er det første gang jeg nogensinde har kørt en hydraulisk gruppe, og se bare på udsigten, hvilket sted at prøve det. (rytmisk musik) Så rotorerne, som de er fra Ro. kaldet kærligt tor, forklarede hvorfor middagsturen er så vigtig for dem.

Det er ikke kun en chance for at forlade dit kontor arbejdsmiljø, det er også et godt tidspunkt at lave produkttest. Så noget, de udviklede i morges, kan bogstaveligt talt testes om eftermiddagen. Men også for kreativ tankefrihed.

Fyrene siger, at de hver eftermiddag vender tilbage til arbejde med fornyet entusiasme. Og eftermiddagen går meget hurtigere, og de har derfor meget mere arbejde, drevet kulminerede med frokost, før vi kørte til fabrikken. Og jeg var især interesseret i at følge rejsen med en Q-ring.

Fra metalplade til slutproduktet. (upbe musik) Du kan sandsynligvis sige, jeg er i den første del af fabrikken her på Rotor nu. Og jeg stod ved siden af ​​et kæmpe ark af 7075 aluminium, der udgør alle dens kæderinge.

Både runde og Q-ringe. Nå, for at dette skal ske, skal disse store metalplader løftes i den første maskine her, dette er MACH2, det kaldes MACH2 på grund af det Hastigheden på vandstrålen, der skærer metalpladen. Vandets hastighed er dobbelt så hurtig som lydens hastighed.

Så det er utroligt hurtigt og kan skære utroligt tykt materiale. Nu bruges disse kæmpe kiks til at danne runde ringe. Og det er ikke noget, jeg har lavet, det er det, Rotor officielt kalder dem, og Q-ringene er lavet af disse firkanter.

Det vil sige for at minimere spild ved kodning for at danne kæderingen. Det tager cirka to minutter at skære en af ​​disse former er utrolig hurtig, og i betragtning af at du kan forme op til tres forskellige ringe på et enkelt stykke 7075 aluminium, og det tager cirka to timer, ubemandet, denne maskine gør det bare let med og pumper det ud. Sandet, der bruges til Det skårne materiale drænes derefter og pakkes og genbruges i byggemateriale.

Så der er intet spild. Og panelerne løftes også ud og genbruges. (glad musik) Det andet trin i processen finder sted i DMC 65 H duoBlock fræsemaskinen.

Det er her mit firkantede aluminiumsark går ind i maskinen i et skræddersyet beslag. Denne maskine laver to ringe på samme tid. Da ringene ikke er symmetriske, producerer de hver side individuelt.

Første side A efterfulgt af side B. Dette fordobler effektivt hastigheden og dermed kapaciteten i fremstillingsprocessen. Nå, jeg nævnte dig et sekund før side A og B på Q-ringen.

Side A, ydersiden af ​​din klinge. Og side B. Disse behandles individuelt, men på samme tid for at reducere produktionstiden.

Nu ligner mit firkantede ark ikke længere et firkantet ark. Det er virkelig en Aeroad Q-ring nu. Og det synes jeg er meget spændende.

Vi har en hurtig kvalitetskontrol her for at kontrollere, at der ikke er nogen ru kanter tilbage på kædebåndet. Og også for at kontrollere, at tænderne har den rigtige profil, højde, dybde og bredde. Og endelig er det værd at nævne det affald, der er tilbage.

Nu er tilsyneladende kun ca. 20% af alt materiale, der går ind på fabrikken, faktisk brugt i slutproduktet. Og resten genbruges. Der er ikke noget spild ved at fremstille en kædehjul. (Glædemusik) Nu er min kædekrans frisk fra maskinen, og jeg har fået den til det sidste trin, inden jeg sender den ud til anodisering, de sender dem ud i bulk hver fredag.

Og hver fredag ​​kommer de tilbage helt anodiserede. Og jeg finder dette virkelig fascinerende, hver eneste rotorkæde, der nogensinde er lavet, er indgraveret af denne maskine, her med hvor mange tænder den har. (optimistisk musik) Rotor er måske bedst kendt for deres anodiserede sorte produkter.

Og på det tidspunkt sendes alt fra afgangsloungen. Krankene kommer anodiseret næste fredag ​​efter at have været sendt denne fredag ​​til disse kæderinge. Og som ved magi er her to, der kom tilbage i denne uge.

Nu har jeg fundet ud af, hvordan Q-ringe er lavet, det er tid til at finde ud af videnskaben bag det, og hvordan man bruger øvelse på cyklen. Så vi er tilbage på Rotor HQ. Jeg er på min cykel nu, og jeg er klar til at blive lagt igennem mine skridt af Irene.

Med tre tests for at bestemme den optimale kædeposition for mig. Men kan du først forklare os, hvad der er OCP, og hvad er OCA, og hvilke tests jeg skal udføre? hver person kører på samme måde, og vi anvender alle vores maksimale og minimale kræfter i forskellige vinkler for pedalbevægelse. Derfor er det meget vigtigt, at vi kan justere den ovale ring, så vi kan finde den maksimale modstand i den vinkel, hvor vi anvender den maksimale kraft og den mindste modstand i den vinkel, hvor vi ikke kan, eller hvor vi anvender brugen mindre kraft.

Derfor udviklede vi OCA, den optimale kædevinkelmåling, der viser, hvad centrum af din krop er på dit pedalslag, og det er direkte relateret til OCP - og det er de samme tests, du laver med dine pro-teams, der er forsynet med rotor? - Ja præcis. - Og hvordan får vi resultaterne dengang? - Så jeg vil registrere dataene med telefonen, der registrerer, ikke kun y-effekt og kadence, men også OCA- og OCP-metrics. OCA er den optimale kædevinkel og har et direkte forhold til OCP, disse er de forskellige positioner, hvor vi kan placere den ovale ring i forhold til krumtapskinken - ja, så når jeg brugte Q-ringe for mange år siden kørte jeg dem med holdning to, og dette er baseret på følelse og råd fra andre holdkammerater, noget lignende.

Jeg er ret nysgerrig, om jeg skulle have brugt dette eller ej. (glad musik) - Du kan allerede se numrene her. - Okay. - Dette er det første interval.

power band træning

Og den gennemsnitlige effekt på 311 og OCP var fjerde. Dette er det andet interval .380.

Og igen er det det samme som denne OCP, OCP fire. - Så det har været konsekvent indtil videre. - Ja.

Og det samme for den sidste. 460 watt i gennemsnit og OCP 4 igen. - Okay. Hvad var resultaterne af min test? Nå, indstilling 3.5.

Det er meget præcist, ja. Og meget forskellig fra position to, som jeg kørte på vejen for mange år siden. Rotor siger, at den indendørs træner vil jeg citere dette fund i deres OCP ofte til et punkt forkert.

For mig ville det betyde at reducere positionen til tredje, når du er på vej. - Der er intet rigtigt eller forkert. Hvis du har det godt, selvom dette siger position tre til dig, lad os sige, at hvis du bruger position to, fordi du har det bedre, er det helt fint.

Så --- Fordi vi taler om brøkdele af en grad - Ja, bare et par grader. Det er en god guide - ja, nøjagtigt - okay, ikke. Så mens jeg varmer op, og jeg har dig her, Irene, vil jeg stille dig et par spørgsmål om effektmålere.

Så du udvikler Q-ringe her først, men derefter udvikler du effektmålere hurtigt, ikke længe efter det. Hvad var grunden til at gøre dem sammen? - Vi ønskede at have et værktøj, som et videnskabeligt værktøj, der giver os mulighed for at give råd til rytteren, hvilken OCP-position er bedst for hver. Vi kan få det med effektmåleren.

Vi kan give rytteren vores værktøjer til at vide, hvilken position der er bedst for dem at få den største fordel ved ovale ringe. Og det handler ikke kun om positionen, det handler også om pedalstil og at vide bedre, hvad dit pedalslag er - okay. Det fører mig til mit næste spørgsmål: da elliptiske kæderinge blev populær for omkring 10 eller 12 år siden, var der nu en masse snak om, at effektmålere ikke kunne klare de numre, de producerede. fordi effektmålerens inerti ikke længere var konstant, har kranken brug for en effektmåler under hele pedalslaget.

Hvordan kan du undgå det? - Så hvad vi gør med vores effektmålere er at måle en kadence ikke en gang pr. Revolution, men mere end en gang pr. Revolution. På denne måde kan vi kompensere for disse hastighedsændringer langs pedalrotationen. - Okay, en stor ting, jeg har bemærket i løbet af de sidste par år, er at effektmålere er meget mere stabile, end de plejede at være, de plejede at svinge meget ofte med temperaturen, og du skulle bare være meget streng gør en nul offset.

Enten før hver tur eller hvad som helst. Men jeg bemærkede i din brugervejledning, at den faktisk står, så længe du ikke skifter pedaler eller skifter krumtap fra cykel til cykel, du o du behøver kun at gøre det hver 30. time. Hvad er grunden til, at det bliver mere stabilt, end det plejede at være? - Hver effektmåler fungerer forskelligt og ændrer sig med temperaturen, afhængigt af hvordan kraftmålere er placeret i effektmåleren, det afhænger også af, om det er en aksebaseret effektmåler, en krumtapbaseret effektmåler eller en edderkoppebaseret effekt måler.

Fordi vi måler i Twin Power. For eksempel at du kører nu, fordi vi måler i aksen og den svingede skinke på grund af den måde, hvorpå vi fastgør stregmålere. De kompenserer automatisk for disse temperaturændringer.

Derfor anbefaler vi kun nul forskydning, når du installerer krumtapene på din cykel og derefter efter de første 30 timer, ved du, at når du installerer den for første gang, skal alt passe. Så du skal kalibrere igen efter 30 timer. Men for eksempel med den edderkoppebaserede effektmåler, INspider, som vi lige introducerede i Eurobike, måtte vi lave temperaturkompensationen.

Så vi tester dig f.eks. B. fra minus 20 grader til plus 80 grader.

Og vi har en algoritme, der kompenserer for disse temperaturændringer - Så hvad med Rotor Twin Power, der adskiller den fra din Spider-baserede effektmåler eller andre? Effektmåler på markedet? Hvad er forskelligt ved denne? - For os er det meget specielle ved vores effektmålere, at de er kompatible med ovale ringe, ikke kun med rotor ovale ringe, men med andre ovale ringe på markedet. Som i forhold til det ikke for høje skøn over effekten, da de tager gennemsnittet, da hastigheden på pedalrotationen er konstant. Ligesom jeg sagde før.

Så du kan bruge dem med ovale ringe og derefter have en nøjagtig effektmåling. Så er det også meget vigtigt for os at have denne anbefaling af OCP-positionen, hvor du skal bruge Q-ringene. Så har vi tre forskellige effektmålere.

Og de er alle forskellige, afhængigt af om det er INpower, INspider eller Twin Power, så INpower måler kun venstre ben, og derefter multipliceres d med to. Så sidder INSpider imellem, fordi den måler den kombinerede kraft for begge ben på samme tid. Men han skelner ikke mellem venstre og højre.

Der er et afbalanceret antal, men det er ikke som et sandt afbalanceret tal, det er mere et skøn. Ja. Og Twin Power er den mest komplette effektmåler, vi har, fordi vi måler venstre og højre uafhængigt.

Det er som at have to effektmålere i en. Du har dynamometeret og akslen, der måler venstre side og dynamometeret i højre krumtap, der måler højre side. - Jeg havde et rigtig indsigtsfuldt og forbløffende par dage her med Rotor.

Jeg lærte meget af dem processen med at skabe deres produkter. Hvis du kunne lide denne artikel eller har lært noget af den, bedes du give den store tommelfingre. Og nu, hvis du vil se en anden artikel, skal du bare klikke der.

Er rotorarmene kompatible med Shimano?

Rotor3dkrumtappasser det samme somShimano, de er på tværs afkompatibel. Ja, 3D fungerer med almindelige BB86 bundbeslagskopper. 3D + har brug for specielle bundbeslagskopper, som i øjeblikket kun er lavet afRotorsig selv.8. december 2012

Denne cykel kom med det fulde SLX-gruppesæt, og det er den eneste grund til, at jeg har det. Ellers kunne jeg ikke rigtig godt lide den nye smalle brede profil af deres kæderinge, og heller ikke den asymmetriske edderkop til kæderingen.

Prisen var ikke for attraktiv, så jeg gav dem et pass. Men med de nye 12-trins gruppesæt er der introduceret en ny serie krumtap, som jeg synes er værd at se på. Krumtap kommer normalt i store kasser som denne.

Jeg har ikke dem til SLX, men du kan se her, at dette var et 3-vejs kranksæt, som jeg meget let konverterede til 1-vejs. Imidlertid kan detaljerne i det pågældende kranksæt normalt findes her ved siden af ​​pedalbeslaget. Dette er et FC-M7100 kranksæt fremstillet i Japan, og den valgte længde er 170 mm.

Og jeg ville vise dig det nye kranksæt ved siden af ​​det gamle 9-trins kranksæt, for selvom dette er redesignet, har Shimano bevaret nogle af dets egenskaber, hvis du ser her, 24 mm akslen, dette er en stålaksel, der bruges på ældre krumtap inklusive XTR og har forskellige længder afhængigt af den frihøjde, du har på din cykel. De har en til ikke-boost-krumtap, en til boost og en til super boost, så det er den største forskel mellem disse krumtap. Og på grund af denne 24 mm spindel bruges de samme Hollowtech 2 bundbeslag også i denne serie.

Se på den gamle BB52, dette er Deore, MT800, havde det før og er den samme, som bruges i dag. Du kan se de forskellige typer her, fra tråde til interferens, der passer til BB'er. Det samme gamle 16-hakse BB-værktøj bruges til denne type BB-bundbeslag, men den nye, der også bruges på vejen, så Ultegra, har brug for denne adapter, da kopperne er lidt mindre.

Så dette er en adapter, der ville gøre det gamle værktøj kompatibelt med de nye BB'er, TL-FC25 eller 24 arbejde er Shimano-delnummeret. En medfølger dog med den gevindskårne MT800. I det nye SLX-sortiment har du stadig 4-bolt kæderinge, de har også en 2-trins version, men i denne særlige 1-trins version er kædehjulet et stykke, og vigtigst af alt er det endelig Direct Mount (DM) , og det er noget nyt for Shimano, og når jeg siger kædehjul i ét stykke, så husk at det kunne være kædehjul i ét stykke, det er faktisk til XTR, SLX, XT og Deore har en indbygget aluminiumspindel, og så har du skruet stålkædehjulet med disse ikke-aftagelige specielle torx-skruer, her bruges den samme idé, som bruges af centerlock-rotorerne, du ser momentet 35-50Nm, og her vil det sige, at dette er specifikt for XT og SLX, og Jeg vil nævne, at Deore.XTR har en anden holdering.

Her er fangsten: De fortæller dig, at der bruges et standard BB-værktøj til at installere og fjerne disse formænd. Du skal dog bruge en slags stik, da du ikke kan fastgøre dette til bunden for at frigøre det. Så du har brug for et værktøj kaldet TL-FC41.

Jeg fik at vide, at XT- og XTR-krumtap allerede kommer med værktøjet. Shimano's smalle, brede tandprofil er blevet ændret igen, den er lidt mere bearbejdet, så disse tænder bliver flået til den specielle kæde. deres HYPERGLIDE + kræver.

lynskey cykel anmeldelse

Til sammenligning, hvis du ser på den gamle 11-trins kædehjul, skal du se på tænderne: de er bare brede og store. Hvis du ser på tredjeparts leverandører af kædehjul til Shimano 12-trins drivkørsler, vil de stærkt anbefale at bruge Shimano-kæder. På grund af tændernes tyndere profil vil du ellers ikke have den korrekte kædestilling med en SRAM Eagle-kæde.

Kædehjulstørrelse, 12-trins generation og Shimano-logoet er også på kædekæden, og her på bagsiden er varenummer SM-CRM75, og disse kæderinge er lavet i Japan. Samme hule smedede aluminiumsdesign fra Hollowtech 2, samme anodiserede finish, men mørkere denne gang. Finish, der ikke ser så dårligt ud, slides ud som du ser her De gamle 11-trins krumtap.

Også dette design af SLX og XT blev brugt af XTR stopgap FC-MT900, da de kæmpede for at opbygge den nuværende XTR M9100. Interessant nok er vægten af ​​dette kranksæt 636 gram, XTR er cirka 100 gram mindre, men kædehjulet i ét stykke på denne XTR vejer cirka 50 gram mindre. Så 50-60 gram forskel mellem SLX og XT og XTR? De samme to fastspændingsskruer med forspændingshætten, der blev brugt til 9-trins, bruges faktisk af nutidens Deore, SLX og XT kranksæt.

For at installere dem skal du fjerne den ydre skrue, så den lille plastikpind løftes op. Skub derefter krumtaparmen på spindlen, dette fungerer kun på en måde, og skub den lille plasttap ind i den. Tag derefter det medfølgende momentdæksel, og du vil installere det ved hjælp af et Shimano TL-FC16-værktøj.

Dette er ret populært, så ret let at finde. De ville stramme alt dette op for at hygge sig ved at prøve at fjerne alt spillet her. Derefter vil du endelig geninstallere den ydre bolt med et 5 mm sekskantet hoved.

Detaljerne om, hvordan man spænder disse bolte, er på krumtaparmen her, men kort sagt, du vil stramme de to bolte skiftevis. Hvis du vil have en komplet procedure for, hvordan du installerer disse bolte, har jeg et komplet sæt af hvordan- Hvis du ønsker at bygge en cykel fra bunden, skal du sørge for at tjekke dette ud! Jeg tror Shimano tog det, der var godt i fortiden, og forbedrede det med denne direkte belægningskæde. Formandskabernes kompatibilitet i alle deres serier fra Deore til XTR er også bevaret. 24 mm spindel og den pålidelige bundbeslag, alle gode grunde til at overveje Shimano kranksæt igen.

Hvad synes du? Vil du være interesseret i at købe disse til dine fremtidige builds? Fortæl mig dine tanker i kommentarerne nedenfor. Hvis du fandt dette nyttigt, så glem ikke at kunne lide, abonner, hold øje med sociale medier. Og vi ses på stierne, skål!

Er Shimano centerlock-rotorer udskiftelige?

Registreret. Ethvert solidt stålrotorerudskiftelig.4. apr 2020

I denne artikel gennemgår vi processen med at fjerne og installere en bremseskive. Vi dækker både design med 6 huller og centerlock samt rotoradaptere. Hej, jeg er Truman med Park Tool.

Co. Her er nogle grunde til, at du måske vil udskifte din bremseskive: For det første er din bremseskive slidt ud af brug. Ved at måle tykkelsen på bremsefladen og sammenligne den med en ubrugt del af bremseskiven, kan du afgøre, om denne er slidt.

Normalt er målbart slid på 2 til 3 tiendedele af en millimeter eller mere tegn på en slidt rotor. Nogle producenter angiver slidspecifikationer. Kontakt producenten for mærkespecifik information.

Du kan også estimere udvekslingsgrænserne ved at køre en dorn eller papirclips over bremsefladen. Hvis det føles ru og har et trin i slutningen, indikerer det betydelig udtynding. Udskift denne rotor.

Hvis rotoren er slidt, skal du kontrollere, om bremseklodser også er slidte, og udskift dem om nødvendigt. Lær mere se denne artikel. # 2 er en dårligt bøjet rotor.

Symptomer på en bøjet rotor er: friktion eller støj fra sidelæns afbøjning. Genbukning er mulig i nogle tilfælde, men nogle gange er udskiftning den bedste løsning. Se vores artikel for mere information om rotorforbinding.

For det tredje - du vil bare skifte til en anden rotor eller opgradere til en bedre kvalitet rotor. Generelt vil du udskifte en rotor med en af ​​samme størrelse. Hvis du ændrer rotorstørrelsen, skal du også foretage ændringer i producenten af ​​kalibre eller adaptere for at få flere oplysninger. Der er 4 hovedstørrelser, der kommer meget ud i cykelindustrien - 140mm, 160mm, 180mm og 203mm.

Der er dog nogle outliers, der muligvis gælder for dig, så sørg for at tjekke dem ud ved at måle. Nogle gange er størrelsen skrevet på rotoren for at lette udskiftningen. Ellers har du brug for et passende måleinstrument.

Rotorstørrelsen bestemmes af rotorens udvendige diameter. Der er også rotorer på markedet, der kun er kompatible med visse pudeblandinger. Disse rotorer skal gøre dette klart på selve rotoren.

En anden ting at overveje, når du køber en ny rotor, er, om din hub har en centerlock eller en 6-huls interface. Rotorer er fastgjort til et centerlock-nav med en låsering med værktøjsgrænseflade. 6-hullers nav bruger 6 skruer, der holder rotorgrebet. Denne artikel dækker begge systemer såvel som adaptere til 6-hul-til-center-lås.

Lad os starte med 6-hullers rotorer. For rotorer med centrallås, fortsæt med den viste tid. Gå til denne gang for at installere rotoradapteren.

Typiske værktøjer og tilbehør til 6-hullers rotorer kan være: En håndnøgle og en momentnøgle med en smule af den passende størrelse. De mest almindelige rotorskruer er T25 Torx-kompatible. Der er undtagelser; du har også brug for trådlås, rengøringsklude og isopropylalkohol.

Fjern hjulet fra cyklen. Løsn og fjern rotorskruerne med den rette skruenøgle. Sørg for at aktivere skruenøglen helt i fastgørelseselementet, da skruerne har en lav fordybning.

Fjern rotoren, når alle skruer er trukket sikkert ud. Dernæst installerer vi den nye rotor. Hvis rotoren leveres med nye bolte, skal du kontrollere dem for anaerob gevindlås.

Disse skruer er klar til installation. Hvis boltene ikke har gevindlås, kan du bruge gevindforberedelse, såsom Park Tool TLR-1, i monteringshullerne på navrotoren. Det kræver lidt at være effektiv.

Fedt eller smør IKKE trådene - bremsevarmen kan få olierne til at krybe ud. Det er vigtigt, at den nye rotors bremseflade forbliver fri for snavs, også fra dine hænder. Rotorer er designet til at passe i en retning.

De fleste designs har en pil, der skal matche hjulets rotation. Ellers skal du justere rotoren, så siden med skrivningen er fa. Placer rotoren på navet ved at tage fat i rotoren fra de indvendige kanter. Ret hullerne på rotoren ind efter monteringshullerne på navet; træk rotorskruerne i hånden.

Sørg for, at du ikke krydser dem. Skru nu skruerne med skruenøglen ind, så de er tæt på rotoroverfladen, men ikke rører ved den. På dette tidspunkt skal du også dreje din rotor med uret med forkanten af ​​rotoren mod skruerne for at reducere pludselige forskydningskræfter, der kan opstå, når du bevæger dig.

Stram skruerne, mens du holder rotoren på plads. Indstil nu din momentnøgle eller momentnøgle til den rette indstilling. Kontakt specifikationerne hos rotorproducenten.

Et typisk drejningsmoment for disse skruer er omkring 4 til 6 Newton meter. Hvis du bruger en håndnøgle, bruger du filtkraften, hvilket betyder, at du bruger en skruenøgle, der er 4 'fra skruen. Påfør omkring 11 pund kraft i et stjernemønster, som vist. Aftør begge sider af rotoroverfladerne med en ren klud og isopropylalkohol.

Hjulet er nu klar til montering på cyklen. Når det er installeret, anbefales det at montere bremserne. Se denne artikel for mere information. Typiske værktøjer og forbrugsvarer til Centerlock-rotorer kan omfatte: Et passende låseværktøj Kun til interne låsering skal du bruge et af FR-5-familieværktøjsantal Brug til eksterne rillede lås BBT-9 eller BBT-69.2 Du skal også bruge en 3/8 ' 'drevskruenøgle og momentnøgle Derudover kræves en 1' 'bøsning eller justerbar skruenøgle for at drive de savtakket låsehjælpeværktøj Rens klude og isopropylalkohol Værktøjet på Snap-ringen på plads.

Drej mod uret, og fjern ringen. Træk nu rotoren fra navet. Når du installerer den nye rotor, er det vigtigt, at rotorens bremseflade forbliver fri for forurening.

Undgå at røre ved det, hvis det er muligt. Rotorer er designet til at komme i en retning g. Nogle designs har en pil, der skal matche hjulets rotation; Ellers orienterer du rotoren, så den mærkede side vender udad.

Der kræves ikke fedt til centerlock-rotorer og kan forurene rotoroverfladen. Smør ikke, og smør derfor ingen komponenter. Undertiden er en rotorsikring muligvis ikke kompatibel med navakslens størrelse. I dette tilfælde skal du bruge en holdering med udvendige hak.

Skub rotoren på plads. Stram låseringen med hånden. Stram låsering i henhold til producentens anvisninger.

I vores tilfælde er det 40 Newton meter. Hvis du bruger en håndnøgle, skal du holde skruenøglen 8 tommer fra låsringen. Brug en ren klud og isopropylalkohol til at tørre begge sider af rotoroverfladerne.

Hjulet kan nu monteres på cyklen igen. Når det er installeret, er det en god ide at aktivere bremserne. Se denne artikel for at få flere oplysninger. Hvis du har en 6-hullers rotor og vil montere denne på et nav med centrallås, kan du bruge et adapterkit designet til at Disse sæt er lidt anderledes i design. Match adapteren med splines på navet.

I dette eksempel skal du skrue skruerne gennem rotoren ind i adapteren. Stram rotoren, og stram derefter skruerne i stjerneform på adapteren, ligesom du installerer på et 6-bolt nav. Spring tilbage på det viste tidspunkt for at lære mere.

Installer om nødvendigt skiver. Skru skruen af, og stram den. I dette eksempel skal du bare snappe rotoren med de 6 tilslutninger på adapteren.

kamelpakker Amazon

Skru låseringen ud, hold uret på uret, og stram låseringen. Efter geninstallation af hjulet skal du dreje hjulet for at se, om tykkelsesjusteringen stadig er god. Se vores artikler om skivebremsekalibrering for mere information.

Tak fordi du kiggede med. Se vores andre reparationsartikler for at få hjælp. Dine bremser, bagskiftere, kæder, krumtap og meget mere, og abonner på vores kanal for de nyeste artikler fra Park Tool.

Er alle Shimano centerlock rotorer ens?

Registreret. Ethvert solidt stålrotorkan udskiftes.4. apr 2020

Der plejede at være dette i XTR- og Saint-linjerne, RT99 er navnet på denne særlige bremseskive, men med introduktionen af ​​12-hastighed overførte Shimano denne teknologi til XT-gruppesættet, så jeg har RT-MT800-rotoren herovre , lad os se nærmere på og se, hvordan det er det samme eller anderledes end den gode gamle RT99, dette er et stykke aluminium, der er klemt mellem to stykker stål, og det er sådan, alle Ice Technologies-diske er lavet af Shimano. Det specielle ved disse FREEZA rotorer er den udvidede køleribbe, der sikrer endnu bedre køling.

Disc, det produktnummer, som RT-MT800 er til XT, lavet i Japan, ligesom det gamle. Rotation af disken, som tydeligt er angivet med en pil og endelig størrelsen på din disk og også den mindste sikre tykkelse af denne disk. Den er specificeret som 1,5 mm.

Den 1,75 mm tykke skive kommer lige ud af kassen. RT-MT900, XTR-versionen af ​​den, er næsten identisk med kølefinnen malet sort.

Ikke meget at se på bagsiden af ​​rotoren bortset fra udskæringerne i aluminiums edderkoppen, der mest sandsynligt sparer vægt. Den gamle XTR eller Saint havde en anden form for denne kølefinne. Også edderkopdesignet var anderledes.

Jeg har mine diske OEM, så ingen kasse, men Shimano bruger det samme som tidligere naturligvis med den korrekte produktkode. Centerlås er den samme fastgørelse som den forrige aluminiumspindel, igen identisk, og disse skiver kan bruges med både harpiks og metalovertræk. Disse er de tilgængelige størrelser, og selvfølgelig ville dette være en XT-skive, XTR eller Saint var den gode gamle RT99.

180 mm skiven vejer 133 gram, og skiven 160 mm vejer 106 g. Til sammenligning vejede 160 mm RT99 næsten det samme som den foregående generations rotorer ved 109 g. For at installere diskene skal du bruge en af ​​disse låseringe foran og en bagpå.

Så enten tilsat 10 eller 8 gram til vægten af ​​disken. Shimano leverede deres midterlåseskiver med denne type låsering, hvilket er perfekt til en QR-type aksel på din cykel. Fungerer også godt til bagakslen, så 12 Hvis du skifter til en foraksel, der kan være 15 eller 20 mm, vil du se, hvorfor denne låsering ikke kan bruges, den passer ikke, så du skal bruge den største af to til dette, og samlingen af ​​skiven er triviel: Du skubber blot skiven på den splinedaksel og strammer derefter låsringen til 40 Nm med et 16-trins Shimano BB-værktøj.

Og for at være mere specifik med tilspændingsmomentet kan du bruge et BB-værktøj med hex-type, jeg tilføjer links i beskrivelsen til sådanne værktøjer, den samme større låsering kan bruges på bagsiden, så 12 mm eller QR, du kan se det angivne drejningsmoment, 40 Nm, og brug et kassetteværktøj til dette. Fjern til sidst advarselsmærkaten, der fortæller dig, at du ikke skal røre ved disken under installationen, og fordi jeg ved, at du alligevel vil røre ved den, skal du bruge noget isopropylalkohol og tørre disken ren. Før du rammer pisterne, skal du sørge for at ramme bremserne! Under denne proces afsættes noget af foringsmaterialet på rotorens bremseflade, og dette giver dig maksimal ydeevne og levetid for din skive og foringer.

Og hvorfor viser jeg dig et rotorretningsværktøj? Fordi jeg har disse diske i de 2 år, som jeg har ejet dem, aldrig har været nødt til at røre ved dem, var de pæne og runde og fungerer godt på denne cykel. Og efter at have brugt dem med harpikspuder i to år, kan du se, at jeg er gået fra ca. 1,75 mm til ca. 1,69 mm.

Jeg ved, at du vil spørge mig, om der er nogen ulemper ved at bruge disse rotorer? ”Den eneste ulempe, jeg kan se, er, at du har brug for centerlåsgrænsefladen for at fastgøre dette til dine nav. Så du skal købe hjulsættet, der understøtter denne type rotorer. Planlægger du at bruge en af ​​Shimano FREEZA rotorer? eksisterer i XT-form I det øjeblik, der har sænket prisen en smule.

Men hvis du har spørgsmål, så lad mig det vide i kommentarerne nedenfor. Som altid, glem ikke at kunne lide, abonner på sociale medier, hold øje med dine folk på stierne. Skål fyre, skål!

Er alle diskrotorer kompatible?

Generelt,skivebremserotorermed samme diameter betragtes som kryds-kompatibel, men der er nogle kanttilfælde, hvor dette måske ikke er tilfældet:Rotortykkelse er muligvis ikke den samme på tværs af producenter ogskivebremsekalibre kan være designet med tykkere / tyndererotori tankerne.16. feb 2019

Kommer centerlock rotorer med låsering?

Detinkludereten er sandsynligvis den standard, der måske passer bagpå, men bestemt ikke foran. Du bliver nødt til at købe den til 15 / 20mm-nav.13. okt 2017

Hvor tykke er Shimano-bremserotorer?

Shimano rotorerer lavet 1,8 mmtykog skal udskiftes, nårtykkelseer reduceret til 1,5 mm. Siden 2010 er det 1,5 mm minimum anbefalesrotortykkelseer blevet trykt påShimano rotorer.

Vil SRAM bremse med Shimano-rotorer?

DukanbrugShimano rotorermedSRAM bremserhvornår: Den aktuellebremsesystemet er kompatibelt med diameteren på det nyerotor. Hvis du skifter til en størrerotor, digviljehar brug for en adapter. Hvis du løberShimano203 mmrotorer, har du muligvis også brug for en ekstra skive for yderligere frigang.28. mar 2021

Er alle centerlock rotorer ens?

Registreret. Ethvert solidt stålrotorkan udskiftes.04.04.2020

Kan du konvertere 6 bolt til centerlock?

nej, desværre er der ingen måde at montere en påcenterlockrotor på en6 boltknudepunkt06.12.2008

Hvordan fungerer rotor 3D vejkranksæt?

Montering var meget let med den unikke Dual Thread Technology (DTT) fastgørelsesbolt, der fastspændte den ikke-drivende krumtap til akslen ved hjælp af to forskellige skrå gevind på en enkelt bolt.

Hvilken er den letteste Rotor krank i verden?

Aldhu er den letteste Rotor krank i historien. Det kombinerer stivhed og letvægt. Du kan forvente omkring 80 g vægtbesparelse VS en Dura Ace 9100. Du kan vælge fælg- eller landevejscykelaksler, spideringstype og armlængde. Vi er glade for at sende dette produkt over hele verden, da det passer i en lille pakke.

Er rotoren 3D en god landevejscykel?

For ryttere, hvis sædvanlige ruter involverer hyppig skift mellem ringe, kan det forsinkede svar begynde at rive efter et stykke tid, men i alle andre henseender klarede 3D'erne sig meget godt.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Strava løb og cykel GPS - praktiske løsninger

Sporer Strava Cykling? Strava GPS Cykling og Løb App Strava giver dig mulighed for at spore din løb og ridning med GPS, deltage i udfordringer, dele fotos fra dine aktiviteter og følge venner. 'Jeg elsker, at når som helst jeg vil, kan jeg brænde konkurrencebranden.' '... Stravas app giver dig mulighed for at blive konkurrencedygtig, når som helst du vil.'

Joseph Gordon Levitt cykelfilm - pragmatiske løsninger

Kører Joseph Gordon-Levitt på en cykel? ”Lad os være klare: Jeg gjorde ikke mine egne stunts i denne film. Jeg kan ikke lide det, når skuespillere siger, at de gjorde deres egne stunts. Jeg cyklede hele dagen, hver dag, men der er mig og fire andre fyre, som alle havde forskellige specialiteter på cyklen, ”sagde han. 23 авг. 2012 г.

Quick release-cykel - almindelige spørgsmål

Hvad er en hurtig frigivelse på en cykel? Hurtig frigivelse eller gennem aksel? En hurtigudløsningsaksel har en 5 mm stang med en kamstang på den ene side og en møtrik på den anden, og dens funktion er at lade dig fjerne hjulet på din cykel uden brug af værktøj. En hurtigudløsningsaksel giver dig også mulighed for at fjerne hjulet uden at fjerne akslen.

Sådan sandt et cykelhjul - holdbare løsninger

Er det svært at sande et cykelhjul? At trimme et hjul indebærer at stramme og løsne egerniplerne for at justere skæve dele af fælgen, og det er noget, du kan gøre derhjemme. ”Det er omhyggeligt og tidskrævende, men det egentlige princip i det er ret simpelt,” siger Justin McCloud, professionel cykelmekaniker og ejer af Blackbird Bike Co. г.

Cykelsko - hvordan man løser det

Gør cykelsko en forskel? At klippe ind i pedalerne med cykelsko giver dig en mere effektiv, mere kraftfuld og mere sikker samlet tur, når du er på cyklen. Selvom det kan være skræmmende at klemme ind i dine pedaler, er belønningen fænomenal. 18. apr. 2018

Marginal gevinst cykling - typiske svar og spørgsmål

Hvad er teorien om marginale gevinster? Definition af marginale gevinster: Teorien om, at små, men betydningsfulde forbedringer kan føre til monumentale resultater.