1x motorcykel - hvordan man løser det
Er 1x god til landevejscykel?
Jeg vil sige det, hvis dencykelbliver virkelig en dedikeret offlandevejscykel, derefter1xer vejen at gå. Mindre bevægelige dele, bedre fastholdelse af kæden og ingen problemer med dækafstand med en forskifter. Også, hvis du planlægger at bruge en dropper-post,1xer enstoremåde at frigøre en skifter for at aktivere det.13. jul. Feb 2020
Pro cykelteam Aqua Blue meddelte for nylig, at de vil bruge 3T-rammer til 2018-sæsonen. Noget forårsagede ophidselse. For det første fordi rammerne kun har skivebremser.
Så kontrovers. For det andet fordi du ikke kan bruge en derailleur med det; det passer bare ikke. Så du skal bruge et enkelt drev.
godt kolesterol
Kontrovers to. Nu har mange mennesker spekuleret på, hvad teamet nøjagtigt skal gøre. Min opfattelse er dog, at det er fuldt ud muligt at konkurrere i professionelle løb med et enkelt drev.
Og jeg tror, det er sådan, det kan gøres. Jeg sætter dog pris på, at mange af jer ikke vil være interesserede i at vide, hvordan man går med en 1x drivlinje pr. Løb, så jeg går over hvorfor og hvorfor. Og så vil jeg bare tale om gearforhold for sjov.
Jeg laver sjov. Hvis du ikke ved, hvad en 1-trins drivlinje er nu, så lad mig forklare. Der har du en enkelt klinge og har derfor ikke brug for en skifter.
Men for at få det gear, du har brug for, har du en tilsvarende bredere kassette bagpå. For at kæden kan sidde sikkert og ikke springe af, skal du bruge en bagskifter med koblingsmekanisme. For at den kan holde sikkert, har du også brug for en speciel kædehjul, en såkaldt smal bred kæde, der også holder kæden rigtig sikkert.
Nu har nav med en kæde dybest set eksisteret i årevis. Men SRAM lancerede det første dedikerede system til mountainbikes tilbage i 2012 og for nylig også off-road på grus og cyclocross efter lanceringen af Force 1 i 2015. Men det fanger også på gaden.
Før vi går ind på, hvorfor du gerne vil bruge et 1-vejs-drev. Fordi for almindelige cyklister som dig og det, er det mindre vedligeholdelsesfrit, og det er lettere at opsætte, fordi alt hvad du skal bekymre dig om er en derailleur. Det kan også være lettere afhængigt af den nøjagtige kombination af tandhjul, du bruger.
Det er også mere støjsvagt. Der er ingen kædeslag på noget grovere end asfalt, fordi denne koblingsskifter holder kæden på plads. Og så personligt synes jeg bare, at den forreste kædekranssektor er noget meget flot, super-rent.
Men så bliver det virkelig interessant, og med det mener jeg virkelig nørdet, når du også begynder at overveje rammedesignet. For hvis du går tilbage til mountainbikes, der har eksisteret i et stykke tid, som jeg sagde, hvis du slipper af derailleurbeslagene, får du meget mere frihed med dit affjedringsdesign. Men så relevant for os kan du gøre kædelængderne kortere for at gøre hjulene mere manøvredygtige for at gøre det livligere.
Det er præcis, hvad vi gjorde med GCN-tilpassede cykel. Som du kan se, er kædelængderne sindssygt korte, men der er ikke noget problem med transmissionens ydeevne, fordi vi bruger en enkelt opsætning. Det samme gælder for Aqua Blue-cyklen, 3T Strada.
Plus, denne aerodynamisk optimerede cykel har den ekstra fordel ved at fjerne den indre kædehjul og bagskifter, der angiveligt gør dig hurtigere. Og jeg tror, at hvis du ser på Tony Martins TT-cykel, får du sandsynligvis det indtryk. Så du får en mere pålidelig, mere støjsvag og potentielt hurtigere cykel.
Og ja, jeg vil understrege dette punkt. Selvom SRAM hjalp os med at oprette denne artikel, er dette min mening. Som altid, faktisk hver gang jeg åbner munden.
Desværre. Hvordan skal dette fungere dengang? Jeg kan ikke tale for Aqua Blue specifikt, i det mindste i øjeblikket. Men det er min teori.
Lad os sige, at en professionel cyklist bruger kæderinge, der er 53/39 på 98% af racerdage. Og det gøres med en 11-28 kassette på bagsiden. For at gengive den nøjagtige afstand mellem gearene med 1x har du brug for 50 tænder en kædehjul og en 10-36 kassette.
Desværre laver SRAM ikke en 10-36 kassette i øjeblikket. De kunne gøre det i fremtiden. Jeg ved ikke rigtigt.
Så hvis vi skulle tale om, hvad der er tilgængeligt nu, ville jeg gå efter en 52-tands kassette og derefter en af dem, der er en 11-36 kassette. Så ja, dit topudstyr er lidt mindre. Men for at sætte det i sammenhæng er det forskellen mellem 59,5 kilometer i timen og 60,5 kilometer i timen, når man træder ved 100 omdr./min. Jeg kunne personligt leve med det nu, især hvis man også får de mulige aerodynamiske fordele i tankerne.
Men det er ikke så simpelt. Fordi mange mennesker, især racercyklister, vil påpege, at hvis du har en bredere kassette, vil du have lidt større spring mellem nogle af dine gear. Hvilket kan være særligt ubehageligt, især når du tygger på din stilk og kravler i en tagrender, de varige minder om mig, lad os sige det sådan fra min cykelkarriere.
Men hvis vi ser objektivt på det, er forskellen mellem denne kassette og denne kassette to gear; dit 14-tand gear og dit 16-tand gear. Hvor gift er profferne med gear på 14 og 16 tænder? Godt. Er det rationelt? Jeg ved ikke rigtig, at det i det mindste ikke generer mig, men jeg kører ikke og har heller ikke prøvet det.
downhill mountainbikes
Selvfølgelig vil der være de 2% af løbsdage, der har brug for ekstreme gearforhold i denne situation, hører jeg dig spørge. Det er en af dem. Tjek det ud! En 10-42 kassette.
Du kombinerer det med en 48-tand kædehjul, og du får en ækvivalent spredning af gearene, utroligt, 53/36, hvilket teknisk set ikke er tilladt, husk, og bagpå en 11-32 kassette. Helt massiv. Nu mangler du selvfølgelig et par flere kurser.
Selvom du faktisk får dine 14 og 16-tand tandhjul tilbage, skal du bare huske på, at jo langsommere du går, så i super bjergrigt terræn, jo større spring har du alligevel brug for i dine tandhjul. Og så, hvis du ikke er en professionel racing i Dolomitterne, er en af dem faktisk fantastisk til hverdagen. Personligt, som du kan se på denne GCN brugerdefinerede cykel, bruger jeg en 50 kædehjul foran og denne 11-32 kassette bagpå.
Nu giver det ganske vist kun et ækvivalent til 39/23 i lavt gear, hvilket er ret gammeldags, men det er sådan, jeg kan lide det. Hvis jeg boede nær længere og stejlere stigninger, ville jeg bruge denne, som er 11-36, men vær ikke bange for mindre kædestørrelsesstørrelser; En 46 føles helt fantastisk, når du drejer den på vejen, og når jeg går off-road, bruger jeg en 42 kædehjul; når jeg kører langrend, bruger jeg en 11-32. Når jeg laver superbegivenheder som Dolomites Superbike eller 3 Peat Cyclocross, bruger jeg denne.
Faktisk netop det. Og jeg tror, at mudder faktisk er 3 Torvemudder, at det er en temmelig kompleks, men absolut fascinerende rejse gennem gearforholdene. Og hvad jeg synes at huske på er, at det er meget let at få den samme spredning af gear fra 1x som med en traditionel 2-by-opsætning.
Men du vil have nogle lidt større mellemrum mellem tandhjulene. Personligt generer det mig ikke rigtig. Men jeg kan ikke stå inde for det, fordi jeg ikke gør det.
Du behøver ikke længere kravle ind i tagrender, ja! Ikke meget, alligevel. Sådan kunne det fungere. Hvad er den hardware, du muligvis har brug for? For det første har vi den specielle bagskifterkobling i den, en envejs rullelejer kobling, der holder kæden pæn og sikker.
Hvis du bruger en 11-36 kassette, skal du bruge et mellemstort bur 10-42, så skal du bruge en lang burmekanisme. Så har vi en speciel klinge. Da det ikke er designet til at skifte, i modsætning til forskydning, vil tandprofilen være meget højere.
Og de skifter også mellem smal og bred, fordi det giver et godt, sikkert greb med kæden og de tilsvarende smalle og brede led. Venstre gearstang, som slet ikke længere er et gearstang. Faktisk er det ikke, er det? Det er bare et bremsearm.
Så et sidste punkt at nævne. Hvis du skal bruge denne 10-42 patron, skal du bruge en af disse kaldet XD-driveren. Og dybest set erstatter det en standard freehub-krop med en lidt mindre.
Fordi et 11-tænder tandhjul er det mindste tandhjul, der passer på en standardkassette. Hvis du vil køre en 10, har du brug for noget andet. Du kan kun fortælle, om det passer til dine balancecykler, ved at konsultere din producent, hvem det end er.
Men i dette tilfælde super nemt med lynlåsen. Træk den ene af, hold den anden tilbage derinde. Nu bliver det spændende, tror jeg, at finde ud af, hvad der er næste for 1x.
Jeg gætter sandsynligvis på et bredere udvalg af gearforhold til at begynde med og en række forskellige kassetter, men så synes jeg det er uundgåeligt, at vi får det 12. bageste tandhjul, grunden til at jeg siger dette er fordi mountainbiking er bjerg Hvis du ikke allerede har gjort det, er det værd at tjekke GMBN's artikel om den 12-trins SRAM Eagle-drivlinje efter at have klikket på kloden for at abonnere på et snigkig, selvom jeg ikke ved det med sikkerhed, men hvis jeg var en spiller, jeg ' d gå efter det. Derefter, hvis du vil vide lidt mere om professionelle gearforhold, og jeg ikke ved, hvem der ikke ville, så gå også der til Tour de France.
Er der 1x cykler?
I 20141xkom til drop-barcykleri form af CX1 til cyclocross. Nu bringer SRAMs Force 1- og Rival 1-grupper1xtilvej. SRAMs system rydder udseendet af encykel, skifter godt og har funktioner, der holder din kæde på plads.8. sep 2015
Er 1x drivlinjer langsommere?
Det1Xsystemet er 0,9%langsommereend en 2Xdrivlinjehvilket resulterer i en 3-minutters og 50 sekunders tidsstraff over 100 km. Med andre ord har du mindst at tabe, når du cykler i høje hastigheder med en1x drivlinje.5. juni. Dec 2019
Hvad er en 1x drivlinje på en cykel?
En en-efter — eller1x-drivlinjehenviser til en opsætning med en enkelt kædehjul foran og et hvilket som helst antal gear på kassetten. De mest almindelige set i dag er1x10, 1x11 og 1x12. Begrebet1x drivlinjerer ikke noget nyt.
Er 1x bedre end 2x?
I gennemsnit a2xdrivlinjen er 1% mere effektivend 1x. Bredere gear rækkevidde-2xdrivlinjer kan have over 600% gear rækkevidde. Mindre og mere ensartede trin mellem gear - Da der er flere gear i området, kan procentændringen fra den ene til den næste være mindre.14. feb 2021
Hvorfor er 1x så populær?
For mange kørere er fordelene ved en1xblev snart byttet værd. Skiftet er simpelt, kæden falder mindre af, og et par hundrede gram vægt barberes af din cykel. Plus med færre dele,1xdrivlinjer mindsker mekaniske problemer - og de vil i sidste ende også være billigere.18. jul Feb 2020
Er 1x drivlinje bedre?
Så hvilken er detbedretil1xeller 2xdrivlinje? Det korte svar er - det afhænger. Det kommer ned til den type rytter, du er, og det terræn, du vil køre mest på. 2x giver dig et bredere sortiment og gør det lettere at tackle stejle stigninger, mens1xer meget lettere at betjene og er mindre tilbøjelig til kædedråber.4. mar 2019
Hvilket er bedre 1x eller 2x drivlinje?
I gennemsnit er en2x drivlinjeer 1% mere effektiv end1x. Bredere gear rækkevidde-2x drivlinjerkan have over 600% gear rækkevidde. Mindre og mere ensartede trin mellem gear - Da der er flere gear i området, kan procentændringen fra den ene til den næste være mindre.14. feb 2021
Skal jeg få en 1x drivlinje?
Så hvilken er bedre a1xeller 2xdrivlinje? Det korte svar er - det afhænger. Det kommer ned til den type rytter du er og terrænet duviljeride mest. 2x giver dig et bredere sortiment og gør det lettere at tackle stejle stigninger, mens1xer meget lettere at betjene og er mindre tilbøjelig til kædedråber.4. mar 2019
Er 2x hurtigere end 1x?
I gennemsnit er en2xdrivlinjen er 1% mere effektivend 1x. Bredere gearområde-2xdrivlinjer kan have over 600% gear rækkevidde. Mindre og mere ensartede trin mellem gear - Da der er flere gear i området, kan procentændringen fra den ene til den næste være mindre.14. feb 2021
enhjulingsløb
Hvorfor er 1x drivlinjer så dyre?
Fatbikes har også overvejelser om dæk og kædeogså, som mudrer vandet.1x drivlinjerpå fatbikes giver meget mening at forbedre clearance, men de skubber prisen højere på grund af ovennævnte komponentkvalitetsfaktorer.20. mar 2020
Kan en 1x drivlinje bruges på en cykel?
Nu bringer SRAMs Force 1- og Rival 1-grupper 1x til vejen. SRAMs system renser udseendet på en cykel, skifter godt og har funktioner, der holder din kæde på plads.
Hvilken type drivlinie har jeg brug for til en drop bar cykel?
Med en enkelt kædehjul i fronten og en 10- eller 11-tandhjulskassette med en bredere rækkevidde bagved, leverede 1x de samme høje og lave gear som en dobbeltring drivlinje, samtidig med at frontskift elimineres. I 2014 kom 1x til drop-bar cykler i form af CX1 til cyclocross.
Hvornår kom SRAM ud med 1X-drivlinjen?
SRAM introducerede sine 1x (udtalt 'one-by', som i '1x11') gruppesæt på mountainbikes i 2012. Med en enkelt kædehjul foran og en 10- eller 11-tandhjulskassette med et bredere sortiment bagpå , 1x leverede de samme høje og lave gear som en dobbeltring drivlinje, samtidig med at frontskift elimineres.