Cykelvedligeholdelse - Komplet manual
Hvad er grundlæggende cykelvedligeholdelse?
Cykelvedligeholdelseer et bredt emne, så i denne artikel starter vi med det grundlæggende: inspektion før kørsel, fastgørelse af bolte og rengøring og smøring af nøglekomponenter. Overse heller ikke regelmæssigtvedligeholdelseved encykelmekaniker. Dissecykeldele skal altid serviceres og justeres af erfarne mekanikere.
I dagens episode viser jeg dig den grundlæggende ABC-kontrol, som enhver cykelejer og rytter skal vide om vedligeholdelse af cykler. (blød musik) hej velkommen, jeg er Arleigh, og dette er min youtube-kanal, hvor jeg hjælper dig med at køre flere cykler og bekymre dig i dag, vi gennemgår ABC-kontrollen, som er den grundlæggende cykelvedligeholdelse, der efter min mening hver eneste den person, der ejer en cykel, bør vide, og det er noget, du vil gøre hver måned, hvis ikke oftere, hvor meget du kører, ABC-check fungerer uanset hvilken type cykel du har, på en vej- eller cross-cykel eller hverdagspendler eller hybridcykel. ABC-kontrollen står for, A for luft og dæk, B for bremser, C for kæde og kassette.
Og så er Check en generel inspektion af alle skruer og rammen. Så lad os starte med AA, for luft kan betyde forskellige ting, afhængigt af hvilken type cykel du har min luft i dine dæk og kontrollere slid på dine dæk. Så jeg bliver min ti. pust op hver uge, hvis ikke oftere, afhængigt af hvor stort pres mine dæk kan tage.
udøve bjergbestigere
Hvis jeg har en racercykel, puster jeg den næsten hver gang jeg kører. Hvis jeg har en pendlercykel, kontrollerer jeg den hver uge; og hvis jeg har en mountainbike, kontrollerer jeg den hver anden til tredje dag afhængigt af hvor ofte jeg kører på den. Dernæst kontrollerer jeg slid på mine dæk bare for at sikre, at jeg ikke laver snit i mine dæk, for tidligt slid eller når jeg er begyndt at afrunde mine dæk, så de har en firkantet top.
Med mountainbike-dæk sørger jeg for, at lugs stadig er der, og at stivere inden for snit i mit dæk, der er designet til at være der, ikke er slidte, fordi det er det, der gør, at mine dæk kan bøjes, og det er også en slidindikator for at sikre, at mit dæk ikke er slidt. Hvis jeg nu har en mountainbike, er det tid, jeg kontrollerer luften i mine støddæmpere. Så det bliver min forgaffel og min bageste støddæmper.
Afhængigt af hvilken type cykel du har, ændres lufttrykket, du lægger i, men alt hvad du behøver at vide er, at du får brug for en anden type pumpe for at gøre det. Gå nu videre til bremserne. Bremser er ret lette.
Du vil kontrollere levetiden på din bremseklods. Og med en gummibremseklods er der normalt en slidindikator, så du ved, om du har brugt bremseklodsen. På en mountainbike eller skivebremse skal du faktisk se inde i tykkelsen for at sikre, at den har noget liv, hvilket betyder, at du kan se bremseklodsen, ikke kun metal.
Og så den næste kontrollerer jeg, at puden ikke har nogen metalbits eller glas indlejret i gummiet, og til sidst kontrollerer jeg min bremseflade. Med en fælgbremse er dette det egentlige hjul for at sikre, at det ikke er slidt, eller jeg ikke. Der sidder ingen glasstykker fast i mit hjul.
Hvis det er en skivebremse, skal jeg kontrollere rotoren for at sikre, at jeg drejer på hjulet, det gnider ikke, og når jeg griber i bremsen, lyder det heller ikke sjovt at knirke eller føles meget groft. Ofte er dette en indikation af, at din rotor er slidt, eller at du har noget på rotoroverfladen, der skal rengøres. Gå til C, kæde og kassette.
Cirka en gang om måneden bruger jeg min praktiske kædeslitageindikator og kontrollerer min kædes levetid. I så fald har jeg kørt et ton i dårligt vejr for nylig, vil jeg tjekke det med det samme, fordi ofte sne, mudder og is kan bære min kæde endnu hurtigere end normalt. Og når din kæde slides, slides den faktisk af bøsningerne.
Så det skaber mere plads mellem disse links. Og når det sker, kan det bære din kassette og derefter dine kæderinge også. Hvis du tjekker din kæde ofte nok, kan du nogle gange fange den, før den slides for meget og slides din kassette og kædehjul.
Derfor kan du bruge din kæde og ikke udskifte hele drivstationen; H. Kæde, kassette og kæderinge. Og i dit drivtog er kæden normalt den billigste.
Så at få to til tre kæder til hver kassette sparer dig en masse penge, plus det er meget sikrere, hvis du Kæden begynder at blive slidt og faktisk glider over gearene, og nogle gange når du kører op ad bakke eller prøver at sprint, dette kan være ret smertefuldt, fordi dine gear glider, og du træder ind i toprøret, så du vil sikre dig, at du kontrollerer kædens levetid. Efter at have kontrolleret alt dette, smører jeg min kæde. Smøring af din kæde er meget specifik for din kørestil, hvor du kører, hvilket vejr du kører i.
Så du vil måske konsultere din lokale cykelbutik. For at smøre din kæde skal du følge tre trin. Så det første skridt er at rense din kæde.
Du kan gøre det med en klud, en gammel sok eller hvad du har brug for din kæde og træde tre til fire omdrejninger tilbage for at sikre, at du har det hele. Du behøver ikke at gribe det tæt, du griber bare nok til at fjerne alt det overskydende snavs og snavs, der er opbygget på din kæde. Dernæst vil du smøre din kæde, og igen træder du tilbage, mens du forsigtigt anvender en strøm af ube på din kæde, når du træder tilbage tre til fire gange.
Jeg er en stor fan af at smøre det op efter en tur og lade det trænge ned i min kæde og være forsigtig med at det drypper ned på gulvet, så jeg lægger et håndklæde nedenunder, men det gør det muligt for det virkelig at være i kæden, fordi Målet med at smøre din kæde er faktisk at smøre indersiden af bøsningerne og ikke smøre adgangen udefra. Så hvis det er muligt, smør og lad sidde, og inden min næste tur tager jeg håndklædet igen og tager min kæde og træder tilbage fra den overskydende glidecreme. Derfor opfanger jeg ikke snavs eller snavs med smøremiddel, der er på ydersiden af min kæde, og jeg ved, at indersiden af min kæde er pæn og fri og bevæger sig frit og er korrekt smurt. Det sidste stykke af ABC-kontrollen er kontrollere.
Dette er når du tager dit multiværktøj eller en slags Allen-sæt med dig. Hvis du har en carboncykel eller en high-end aluminiumcykel, skal du bruge momentnøglen til det. Og det er når du kontrollerer alle boltene på dit styr og spindel, dine aksler, din sadelpind og sæder, dine bremser, hver skrue, du vil kontrollere enten med dit multiverktøj eller et drejningsmoment.
Og hvis du gør dette en gang om måneden, eller hver gang du er faldet, vil det give dig en god service. fordi din cykel ikke vil knække dig. Og under kontrollen tørrer jeg personligt min cykel.
hej cykling
Jeg er en stor fan af ProGolds Pro-servietter, de er industrielt stærke til at tørre dine hænder ud, men jeg bruger dette til alt andet som bremseservice bare for at rengøre min cykel og inspicere rammen, mens jeg tørrer den ned. Min mountainbike, min racercykel, mange af mine cykler er kulstof, og du kan ikke se, at der i din maling sprækker en revne under dit hovedrør, hvis snavs har opbygget sig, og en ren cykel er en hurtigere cykel. Så jeg er en stor fan af Pro-håndklæderne. Hvis du ikke vil investere i noget lignende, bruger jeg også Simple Green Diluted med en ragand og sprøjter simpelthen på.
Simple Green er rart, fordi det er en rigtig affedtningsmiddel. Sådan kan du rense din kæde og kassette og lignende med h Simple Green. Sørg for at fortynde det i henhold til anvisningerne, og opbevar det uden for børns rækkevidde.
Det var din grundlæggende ABC-check. Det tager mindre end fem minutter at gøre dette. Hvis du kan føle dig mere komfortabel, tager det dig mindre og mindre tid, men det sparer dig for mange nødsituationer.
Det holder dine produkter eller kæde og kassette, bremser meget længere. Mange mennesker kører enten på deres raggede cykler, vedligeholder dem ikke, undrer sig over, hvorfor de bliver ved med at få flade dæk, undrer sig over, hvorfor de bliver ved med at bære deres cykeldele. Og hvis du tager fem minutter på at kontrollere din cykel hvert par hundrede miles, skal du sørge for, at alt fungerer, pumpes korrekt og bremses ordentligt, du og din cykel holder meget længere.
Jeg lægger links nedenfor til alle de produkter, jeg bruger til min generelle gennemgang. Hvis du har kommentarer eller spørgsmål, eller hvis jeg savnede noget, skal du sørge for at gøre det i kommentarfeltet nedenfor. Beklager, hvis togstøjen var super høj, vil jeg ikke res.
Vi jubler over det, men forhåbentlig fandt du dette nyttigt og en god ressource. Hvis du har spørgsmål som jeg nævnte før, skal du efterlade kommentarfeltet nedenfor. Hvis dette er noget, der interesserer dig, skal du klikke på Tilmeld, da vi laver Style of How-To Tips en gang om ugen i de næste par måneder for at se, hvad du synes, hvis du kan lide denne How-To-stil, klik på abonnementsknappen nedenfor og lignende mig, så jeg ved, at du kunne lide det.
Jeg vil udføre denne guide en gang om ugen, og jeg vil meget gerne høre, hvad du synes om vedligeholdelse af cykler, vil opleve. Så vi ses næste gang, det var Arleigh, tak fordi du kom med mig, og husk at køre flere cykler og bekymre dig mindre.
stramme benmuskler
Hvordan vedligeholder du en cykel?
- Kontroller regelmæssigt dæk. Det er vigtigt at kontrollere dincykeldæk regelmæssigt - Et grundigt kig på tilstanden af dincykelog lufttrykket.
- Kontroller motorolie.
- Rengør luftfilteret.
- Koblingsjustering.
- Motor.
- Transmissionssystem.
- Rengøringoverfladen.
- OpretholdeBatteri.
Hvilken vedligeholdelse har en cykel brug for?
Kontroller for slitage på kæde, kassette og kædehjul, og udskift slidte dele somhavde brug for. Gennemgå pedalerne for at kontrollere lejerne og tilsæt frisk fedt (det kan være vanskeligt!). Se overcykelkæde. Tilsæt kædesmør, hvis det ser tørt ud.
Hvordan kan jeg servicere min cykel derhjemme?
- Olie- og filterskift. Din motorolie skal skiftes regelmæssigt for at sikre motorens levetid.
- Luft filter.
- Tændrør.
- Justering af drivkæde.
- Oliekabler, håndtag og drejeled.
- Koblingsjustering.
- Motorens tomgangshastighed (kryds over hastighed)
- Bremseklodser.
Kan jeg bruge wd40 på cykelkæden?
SpraydetWD-40 cykelAffedtningsmiddel på overfladen af dincykelkædeog giv det tilstrækkelig tid til at arbejde. Oven i det, denWD-40 cykelAffedtningsmiddelkanværeBrugttil rengøring og affedtning af andre bevægelige dele.
Hvor ofte skal jeg olie min cykelkæde?
Hvis du er enhyppigrytter, brugerdin cykelflere gange i løbet af ugen,din cykelvil drage fordel af regelmæssig rengøring og smøring af drevetkæde.CykelVejledning anbefaler rengøring og smøringdin cykelkørekædemindst en gang om månedentilopretholde optimal ydeevne og beskyttelse.21. mar 2019
Er det OK at bruge WD40 på cykelkæden?
Kan jeg bruge WD-40at smøre mincykelkæde? Nej. Du burde aldrigbrug WD40somkædesmøremiddel sidenWD-40er IKKE et sandt smøremiddel, da det er primærtbruger som opløsningsmiddel eller rustopløsningsmiddel.24. mar 2020
Hvor ofte skal en cykel serviceres?
Efter denne initialservice, vi anbefaler en majorservicehver 12 måneder med en mindre kontrol ved hver sæsonændring. Det er en rimelig retningslinje, men det afhænger virkelig af, hvor meget du kører, og hvilke slags forhold du kører i. Kraftig brug, regn, mudder og støv betyder alt merehyppig service.
Hvor meget koster cykelvedligeholdelse?
Faktoring ivedligeholdelsesomkostninger, kom han op med engennemsnitlige omkostningerafcykelejerskab på $ 100 til $ 300 om året. (Se afsnit 5.1. 9 her.) Andre estimater varierer, men uden at afvige langt fra dette interval.21. feb 2017
Kan jeg bruge vaselin i min cykelkæde?
Væsken består af to komponenter -Vaselin, som viste sig at være et af de bedste smøremidler, og en særlig slags fortynder, der hjælper med at fåVaselindybt ind ikædelinks. Når fortynderen er fordampet,Vaselinviljegørdet er bedst at lave dinkædekører stille.22. mar 2018
Hvor ofte skal jeg smøre min cykelkæde?
CykelTutor anbefaler rengøring ogsmøringditcykelkørekædemindst en gang om månedentilopretholde optimal ydeevne og beskyttelse. Detkædeog drivlinje er typisk de beskidte dele af dincykel, og dette snavs er dårligt nyt forcykellevetid og ydeevne.21. mar 2019