Vigtigste > Cykling > Reparation af cykeldæk - levedygtige løsninger

Reparation af cykeldæk - levedygtige løsninger

Hvor meget koster det at fastgøre et cykeldæk?

Et overblik: Omkostninger til udskiftning af dæk
DækTypeServiceOmkring omkostninger
HybridCykeldækFor / bagMindre end $ 50
bjergCykeldækFor / bag$ 30- $ 99
BørnCykeldækFor / bag$ 14 - $ 25
GrusCykeldækFor / bag$ 40 - $ 80



I denne artikel vil vi vise dig, hvordan du fjerner og udskifter det indre rør på et cykelhjul. Hej Calvin Jones her hos Park Tool Company. Lad os først gennemgå de værktøjer og tilbehør, du har brug for.

Du skal bruge dækhåndtag for at fjerne dækket og en pumpe eller CO2-patron for at puste slangen op igen. For at lære at vælge et kompatibelt dæk og rør til dit hjul, se denne artikel om reparationshjælp på parktool.com.

Tag altid et ekstra rør med dig, når du kører. I tilfælde af planhed skal du udskifte det med udskiftningsrøret og reparere det beskadigede rør senere. For hjælp til patches, se denne artikel, denne proces kræver fjernelse af hjulet.



Hvis du ikke ved, hvordan du fjerner hjulet fra din cykel, skal du se denne artikel: Sørg først for, at slangen er helt tømt. Fjern alle støvhætter. Hvis dit pumpehjul har en Presta-ventil, skal du først kigge efter en spindelmøtrik langs akslen.

Løsn og fjern denne møtrik, og løsn derefter låsemøtrikken på spidsen af ​​ventilspindlen. Tryk for at tvinge luften ud af dækket og for at fjerne overskydende luft. En Schrader-ventil kan tømmes ved at skubbe stemplet ind i ventilen.

For en Dunlop-ventil skal du skrue hætten af ​​et par omdrejninger og derefter trække spidsen udad. Begge sider af dækket mod midten af ​​fælgen for at løsne perlen fra fælgflanken. Anvend et dækhåndtag hvor som helst på fælgen undtagen direkte på ventilen, træk tilbage og løft perlen ud af fælgen. Tag en anden håndtag nogle få centimeter væk, og gentag processen.



Fortsæt processen, indtil du føler, at perlen løsner sig nok til at skubbe armen over perlen. Fjern den anden perle fra fælgen, brug om nødvendigt dækgreb. Dækket og slangen fjernes nu fra cyklen.

Nu udskifter vi det perforerede rør med dit erstatningsrør. Hvis du ikke har et ekstra rør, skal du reparere dit rør for at komme hjem. Hvis du har en sammenbrud, kan du få en komplet guide til patch, hvis du kender årsagen, kan det hjælpe med at forhindre fremtidige sammenbrud.

Så kontroller altid komponenterne: dæk, slange og fælg. Hvis det er muligt, skal du pumpe slangen op til mindst det dobbelte af sin normale bredde og kontrollere for lækager; hvis du puster slangen for meget op, kan du se små huller i slangen. Hør og føl, hvis der kommer luft ud fra slangen.



Sørg for at kontrollere hele slangen. I nogle tilfælde vil nedsænkning af det oppustede rør under vand gøre hullet lettere at finde. Hvis du planlægger at reparere røret, skal du markere hullet og tømme slangen.

Hultypen fortæller os, hvordan røret blev punkteret og hjælper os med at forhindre en ny punktering. Et lille nålehul i røret kan indikere et hul gennem en stift eller en lille ledning - se efter en stift, et stykke ledning, glas eller metal. Fjern alt, hvad du kan finde.

Hvis der sidder noget fast i dækkets slidbane, men ikke er kommet igennem slagtekroppen, er dækket ikke i fare. Fjern genstanden fra slidbanen. Et enkelt eller et par genveje på siden indikerer, at hjulet ramte noget under kørslen, f.eks.

B. et hul eller en sten. Disse er kendt som 'slangebid' og kan også være resultatet af lavt lufttryk.

En blowout vises ofte som et stort, splittet hul. Røret kan være kommet ud gennem en tåre i dækkroppen. En burst kan også være forårsaget af et forkert siddende dæk.

Hvis røret er uden for dækket, har det intet greb, og det blæser ud. Denne type blowout ligner en lang vandret slids. Hvis dækkassen er revnet, skal dækket udskiftes hurtigst muligt.

Som en midlertidig løsning kan du bruge Park Tool TB-2 Dækstøvle. Skræl bagsiden og bring den over det beskadigede område. Hvis du har inspiceret slangen og ikke kan finde nogen huller, er det muligt, at der var en lækage ved ventilkernen.

Sæt lidt sæbevand på ventilen og undersøge, om der er bobler; Schrader-kerner og aftagelige prestakerner kan strammes med en ventilkernefjerner som Park Tool VC-1. Til sidst skal du kontrollere indersiden af ​​fælgen. Kig efter problemer som huller eller fejl på tape.

Her er fælgbåndet beskadiget ved et øje, så det ikke understøtter røret under tryk. Egerne på dette hjul er lidt for lange og rammer slangen. Fold det nye indre rør ud.

Fyld røret med lige nok luft til at holde det i form. Fastgør røret til dækket. For at gøre det nemmere at finde dæktrykanbefalingerne, når du pumper op, skal du prøve at tilpasse ventilen til anbefalingerne på dækpilene, der er trykt på sidevæggene, der indikerer hjulets rotationsretning.

Juster dækket efter fælgen i overensstemmelse hermed. Sæt ventilspindlen i fælgen, og sørg for, at den ikke er justeret forkert. En forkert justeret stilk vil sandsynligvis passere gennem fælgens ventilhul.

Tøm dækket, og juster om nødvendigt igen. Renover perlen for perlen på kanten. Når en perle er installeret, skal du sikre dig, at røret er sat i dækhuset.

Begynd på ventilen, skub den anden perle op og ind i fælgsædet. Brug kun dækhåndtag, når det er nødvendigt for at gennemføre perleinstallationen. Pas på ikke at klemme slangen eller gentage hele processen.

Kontroller hjulet for at sikre, at vulsten sidder ensartet, og at det indre rør ikke stikker ud af underhuset. Pump opp dækket. Pust dækket delvist op, og kontroller, at perlen sidder korrekt. Det er muligt, at dækperlen er på plads for langt op eller ned Kontroller perlesædelinjen for mangler.

hjemmetræning til ben

Hvis perlen stikker op i en hvilken som helst del, skal du tømme slangen og skubbe den ned for at sætte perlen på igen. Hvis dækket glider ned på et tidspunkt, skal perlen komme op. Lidt ekstra inflation kan hjælpe her, men pas på ikke at sprænge dækket ud af fælgen; hvis mere lufttryk ikke puster perlen, skal du tømme dækket og bruge et smøremiddel på dette tidspunkt, f.eks.

B. Sæbeskum. Brug ikke fedt eller olie.

Hvis dækket sidder korrekt, skal du fortsætte til Tilføj fuldt tryk. For Presta-ventiler skal du stramme låsemøtrikken på spidsen af ​​ventilspindlen. Installer om nødvendigt gevindmøtrikken, hvis det er nødvendigt.

Stram møtrikken på fælgen, når dækket er helt oppustet. Installér om nødvendigt ventilhætten. Dette er den grundlæggende proces til fjernelse og udskiftning af slangen eller dækket på et cykelhjul.

Du er nu klar til at geninstallere hjulet. Hvis du har brug for hjælp til dette, skal du se vores artikel: Sådan fjernes og installeres et hjul på en cykel Tak, fordi du har set det, og sørg for at abonnere på de nyeste artikler fra Park Tool.

Kan du reparere et cykeldæk?

At få en opdeling i din sidevægcykeldæker et almindeligt problem. Menlavedet er let, tilladerduat beholde dindækog gemdupenge ved ikke at skulle købe en nyen. HuskeviVi taler ikke om bare at lappe et rør her eller ændre en lejligheddæk.23. februar 2019

Hvordan fikser man et fladt cykeldæk?

Følg disse generelle trin for at reparere dit rør:
  1. Find det beskadigede område.
  2. Rengør og tør det beskadigede område.
  3. Groft overfladen af ​​det beskadigede område op med sandpapir (for at hjælpe limen med at klæbe).
  4. Spred limen (vulkaniseringsvæske), og lad den størkne, indtil den er klæbrig.
  5. Påfør røretlappeog hold den på plads med tryk.

At få et fladt dæk, når du er på farten, er en ulempe. Men det sker for os alle, der kører regelmæssigt på et eller andet tidspunkt. Du kan reducere dine chancer for at få et fladt dæk ved at sikre dig, at du udskifter dæk, når de slides ud.

Men selv da er alt hvad du behøver, et skarpt stykke glas eller en torn, og du har et fladt dæk. Vi anbefaler altid at medbringe mindst ét ​​multiværktøj sammen med en pumpe, et par reserverør og et par dækhåndtag. Og de sidste tre er, hvad vi har brug for i dag for at ordne det flade dæk.

Den nemmeste måde at få baghjulet ud er at sætte kæden på en af ​​de mindste tandhjul her på bagsiden først. Klik bare trofast ned, drej et par drejninger, indtil det sidder på det mindste tandhjul, sæt hjulet på jorden. Lad dig ikke friste med at vende din cykel på hovedet og stå på håndtagene, da du måske klør dem.

Læg det bare forsigtigt på den ikke-drevne side, helst på lidt græs. Det er tid til at fjerne den ene side af dækket. Du behøver ikke tage det helt af.

Sørg først for, at luften er helt ude. Brug en af ​​dine dækhåndtag til at træde ind under perlen på den ene side af dækket. Læg din anden omkring et par centimeter længere, dybest set hvor du har lidt støtte under perlen.

Med nogle typer dæk kan du bare begynde at skubbe dit dækgreb rundt sådan, og det trækker hele vejen rundt ret let. Den ene side af dækperlen er helt slukket. Træk det helt ud, indtil du kommer til ventilen her, løft dækket for at afsløre røret, og du kan bare trække røret ud på siden af ​​dit hjul, og du ved, at det er punkteringen.

Før vi sætter det helt nye indre rør i, lad os først kontrollere, hvad der forårsagede dette dækskade. Hvis det var en knivspids, og du bare ramte et hul meget hårdt, vil det være meget, meget indlysende. Det gik dog langsomt ned og bemærkede ikke rigtig, før det begyndte at blødgøre.

Du skal forsigtigt gå rundt med indersiden af ​​dækket med dine hænder. Jeg siger forsigtigt, fordi alt, der kommer ind i røret gennem dit dæk, sandsynligvis vil være meget skarpt, så det også kan komme igennem din hud. Så i dette tilfælde er den fornærmende artikel bare en skarp spids, som jeg lige kom ud med min miniaturebillede.

Så når du er tilfreds med, at du har fået det fornærmende emne ud af dækket, er det tid til at sætte det nye rør i. Og det er meget lettere, hvis slangen har en lille form og ikke bare er så flad. Så du har et par muligheder, du kan simpelthen løsne ventilen her og puste den selv op.

Eller hvis det ikke er, hvad du vil, kan du bare tilslutte en pumpe og gøre det samme. Det behøver ikke at være for højt oppustet bare for at give det lidt rundhed, så det passer lettere ind i dækket. Så når du har formen i røret, skal du gøre ventilen heroppe igen.

Find ventilhullet på hjulet, som i dette tilfælde er her. Og slip bare ventilen igennem efter at have bøjet dækket bagud. Derefter vil du først lede perlen over slangen der på ventilen, og du kan indsætte slangen rundt.

Når røret er indlejret, er det tid til at sætte perlen tilbage på kanten. I nogle tilfælde tror jeg, at du muligvis kan gøre det hele manuelt. Men hvis det ikke er så let, er det lidt for stramt, du kan simpelthen sætte dækhåndtagene op og lade dækkets bead bøje sig igen.

Men igen, pas på ikke at klemme røret med dit dækgreb. Når du har lagt den tilbage på fælgen som denne, vil vi gå rundt om den trin for trin og sætte den på igen på den side, du sætter den på. Bare for at sikre, at røret ikke stikker ud under dækkanten.

For hvis du puster det op igen til et højere tryk, kan det faktisk eksplodere igen. Så jeg har bare en lille smule her, hvor du kan se røret under dækket. Så før vi begynder at pumpe op, vil vi sikre os, at røret sidder godt fast i dækket.

Der er ingen særlig teknik til at gøre dette. Det er bare, at jeg prøver at rulle den rundt, indtil du ikke kan se slangen på begge sider. Når du er tilfreds med det, kan vi begynde at pumpe.

Det er ret hårdt, og jeg tror, ​​det skal være et sted omkring 100 PSI, og der er en sidste kontrol for at sikre, at den sidder ordentligt. Giv hjulet et hurtigt spin, og sørg for, at det er ret glat rundt omkring. Generelt, hvis du får store blærer på dækket, betyder det, at dit rør sidder fast nedenunder.

Okay, klar til at sætte det i. Du skal blot tænde ventilen igen her, så er vi klar til at sætte hjulet tilbage i cyklen. Så meget som du installerede det, skal du skubbe den bageste mech ned, burdelen bagpå for at sikre, at den gør det.

Og som vi allerede har sat det i det mindste gear, er det her, du vil sætte det øverste jockeyhjul. Det skal bare glide ind. Okay, inden du tager af sted, skal du bare trække lidt for at sikre, at kæden stadig sidder korrekt på både kædehjulet og de bageste tandhjul.

Du vil måske endda oprette et par tandhjul, hvis du starter en klatring som mig, før vi kommer i gang. Så er alt, hvad du skal gøre, at lægge dit affald og værktøj væk. En sidste ting er dog, før du går ud på vejen, når du har frigivet dine canteleverbremser for at få din cykel ud, skal du sørge for at gøre det igen.

Kan du ordne et punkteret cykeldæk?

Rette opdetpunktering

Tag dit rør og groft op i områdetpunkteringlidt med noget sandpapir - dette vil hjælpelappeat holde sig til røret. Tilsæt derefter lim på området, hold dinlappeog vent et øjeblik på, at limen tørrer.hvis duhar selvklæbende pletter, skal du bare anvende det som et klistermærke.

Det er ikke billigt at købe slanger af god kvalitet i disse dage, så det er ikke en dårlig idé at lære at rette dem selv, hvis du har et fladt dæk. Nu har vi allerede lavet en artikel om, hvordan man udskifter en slange. Så hvis du ikke er sikker på, hvordan du får hjulet ud, eller hvordan du fjerner røret fra dækket, er det her du skal gå først.

I disse dage kan du få selvklæbende plaster, der er perfekte til en hurtig vejreparation, men når du er hjemme, er den sikrere mulighed stadig dit traditionelle nedbrydningsreparationssæt. Mange af dem kommer med et par dækhåndtag for at tage dækket af i første omgang. Og alle kommer med lim, noget sandpapir for at gøre overfladen af ​​slangen ru, hvilket hjælper pletterne med at holde sammen.

Og du får forskellige pletter i forskellige størrelser. Nu undrer du dig måske over, hvorfor du har brug for forskellige størrelser af patches. Årsagen til dette er selvfølgelig, at hvis du har en lille torn i dækket, er alt hvad du behøver, en enkelt lille plaster.

Men med en slangebitpunktering, som er ret almindelig på en mountainbike, hvor dækket presser mod fælgen, kan du ofte fjerne to huller fra hinanden. I dette tilfælde er en af ​​de større pletter mere passende. Det første, du skal gøre, er, hvor hullet er i røret.

Og til dette skal du pumpe det op med en pumpe. Hvis du har et meget stort hul, er det straks klart, hvor luften undslipper. Hvis det er lidt mindre, kan du køre røret ved siden af ​​dit øre, og du vil ofte høre, hvor luften slipper ud.

Hvis du ikke kan høre det, når det er et særligt lille hul, så er det næste trin at tage din slange til en vask, så du kan se, hvor boblerne undslipper. Okay så sørg for, at din ventil er tændt, og nedsænk det indre rør gradvist i vandet. Så det er ret oplagt, hvor det præcist er.

Se? Der kommer meget luft ud. Så når du finder det, skal du tørre det af og derefter markere det, hvor det er, så du ikke mister det igen. Mange reparationssæt til nedbrydning leveres med kridt, men alt, der giver dig mulighed for at finde den, en pen, bare så du ikke mister, hvor hullet er.

Når du har markeret hullet, kan du lade den resterende luft ud af slangen ved at tænde ventilen og skubbe den ind. Lad os derefter tage vores lille stykke sandpapir og bare ru overfladen hele vejen rundt om vores lille hul. Og som jeg sagde, det hjælper limen på limen i plasteret, når vi sætter det på.

Det næste trin er at anvende selve limen selv. Nu siger de fleste af instruktionerne, at det skal bruges sparsomt, og det er et vigtigt spor. Du ønsker ikke at bære for meget.

Lidt går meget. Når du har påført limen, skal du vente på, at den tørrer lidt, hvilket tager cirka fem minutter, perfekt til en kop te eller kaffe, hvis du er i USA Fjern filmen fra bagsiden af ​​plasteret . De fleste patches ser sådan ud.

Nogle gange har de ikke folie på bagsiden, og selvfølgelig vil du have, at plasterets centrum skal placeres så tæt som muligt over hullet. Sørg for at bringe det over midten, og at der er lim under hele plasteret. Tryk fast ned med fingeren, og det er en god ide at tage noget, der ikke er skarpt, men ret fast, og bare trykke det ned for at sikre, at der ikke er luft fanget under plasteret.

Og igen vil jeg kun lade dette sidde i et par minutter, før vi tager den plastik fra toppen. Du skal være forsigtig med ikke at bruge den til at fjerne plasteret. Så start med at rulle den bagud.

Hvis du finder ud af, at det begynder at samle det op, skal du bare bruge neglen til gradvist at skrælle den af ​​plastik og sørge for, at den forbliver på dækket. Det er en hel del arbejde. Du har noget kridt, der var inkluderet i dit reparationssæt til sammenbrud.

cykel kalve

Det er godt til to ting. Først kan du bruge kridtet til at markere, hvor hullet skal være først. For det andet kommer de normalt også med et lille rivejern.

Så hvis du gnider noget af kridtet og bare lægger det over plasterets top, forhindrer det, at limen omkring plasteret klæber til røret, når du sætter det tilbage i dækket. Hvis du er meget sikker på dine evner, kan du bare sætte røret tilbage i dækket og pumpe det op. Det gør jeg ikke, så lad os lægge det tilbage i vasken og bare kontrollere, at der ikke kommer nogen bobler nær plasteret.

Okay så det ser ud til at det er perfekt fast, så alt hvad vi skal gøre er at sætte det tilbage i dækket og pumpe det op. Og hvis du ikke ved, hvordan du gør det, skal du tjekke vores anden artikel ved at sætte bremserne på og derefter fortryde hurtigudløsningen. Hvis det er forhjulet, er du nødt til at koble hurtigudløseren lidt ud, så den frigør sikkerhedstappene på undersiden af ​​gaflen.

Hvor længe holder et patched cykeldæk?

Gennemsnitlig,dækeksperter forudsiger, at et ordentligt stik ogplaster kan varefra syv til ti år. Selvomdækpletter kan varetillangtid, adæk skalaldrig værelappetmere end en gang.5. februar 2018

Er det let at udskifte et cykeldæk?

At have en lejlighedcykeldækkan efterlade dig strandet, men det erlet at udskiftedetdækdig selv. Normalt betyder det bareudskiftningrøret inde idæk. Du kan dog have brug for en nydækhvis det er meget beskadiget eller slidt. Før digerstattedetdæk, skal du tage det af.

Kan du bruge superlim til at lappe et cykeldæk?

Super limeller noget cyanoacrylat er ikke noget godtklæbemiddeltilbrugtilplastertildækfordi det tørrer i en sprød tilstand. Over tid har denlimvil knække og gummietlappevil ikke være lufttæt længere.31. oktober 2007

Kan et cykeldæk gå fladt uden hul?

For at besvare spørgsmålet direkte, ja, hvis dinrørmister luft så hurtigt, skal den repareres. Det handler ikke om blot at være for gammel. Der er sandsynligvis en meget lillehuleller en lækage i ventilen. Udskiftrøreller lapp det.12. juni 2012

Kan du ordne et cykeldæk med superlim?

Super limeller noget cyanoacrylat er ikke noget godtklæbemiddelat bruge til patchning adækfordi det tørrer i en sprød tilstand. Over tid har denlimvil knække og gummietlappevil ikke være lufttæt længere.31. oktober 2007

Er det bedre at lappe eller tilslutte et dæk?

Stikfungerer bedst, når du har kørt over et søm eller lignende stump genstand, der punktererdækog får den til at lække luft. Efter at neglen eller den skarpe genstand er fjernet,propkan indsættes i hullet tilrette oplækagen. Alappederimod betragtes som enbedrekvalitetdækreparation.1. juli 2016

Kan du reparere et dæk med et søm i?

Hvis densømi dindæker i det område, der er dækket af stålbælterne, detkannormalt værerepareret. Men hvis det er ved den ydre kant af slidbanen eller sidevæggen, er detdæker nødt til at gå. ENreparationer hverken sikker eller mulig.7. februar 2019

Hvilket er det bedste reparationssæt til cykeldæk?

Cykeldækreparationssæt. Lumintrail Cykel Cykeldæk Reparationssæt - 6 Gummipatcher + Sandpapir + Gummipatch Tragoods Premium Cykeldækgreb Dækske Jernskifteværktøj, Cykeldækgreb Premium Cykelreparationssæt med pumpe - Cykel Multiverktøj - Dækgreb - Kuglenåle - Rammemontering Mini-cykel

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får et fladt dæk på min cykel?

Grundlæggende om cykelvedligeholdelse. Selvom det er frustrerende, håndteres flade dæk på din cykel let, hvis du er forberedt. Medbring altid et ekstra rør, reparationssæt, dækgreb og en pumpe, og følg disse enkle anvisninger for hurtigt at komme tilbage på vejen.

Hvordan udskifter du et bagdæk på en cykel?

Løft hjulet af rammen. Træk dækket ud af den gaffelåbning, der understøtter det på cyklen. Det kan være nødvendigt at skifte cykeldækket let, når du fjerner det. Hvis du fjerner et bagdæk, skal du muligvis løfte cykelkæden ud af vejen.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Solide gummicykeldæk - hvordan løser vi det?

Gør de solide gummicykeldæk? TANNUS SOLID DÆK Letvægtspatenterede flercellede skumdæk er 100% punkteringssikre.

Vintage motobecane-cykler til salg - Sådan repareres

Er Motobecane-cykler gode? Det er ikke eksplosivt under hård pedalering, og hvis den fornemmelse af stivhed og øjeblikkelig kraftoverførsel er vigtig for dig, kan en aluminiumscykel måske være bedre. Men for at komme ud og nyde vejene ser Motobecane ikke kun den del ud, det er også en af ​​de glatteste cykler for pengene.

Sådan parkeres en cykel - holdbare løsninger

Hvordan låser du din cykel på en parkeringsplads? Når du parkerer udenfor, skal du kigge efter: sikre, forankrede udendørs cykelstativ. Cykelstativ, hvor der er to kontaktpunkter med rammen, giver sikkerhed og stabilitet (dvs. post-og-ring pullerter, omvendt-U, løkker, forskudt hjulbrønd, vægbeslag, klædebøjler) god belysning. områder med høj eller medium trafik.

Van rysel-cykler - anførte spørgsmål og svar

Hvilken gruscykel? Vi testede disse gruscyklerMærkeModelPrisMeridaSilex + 6000Testbogstav2949 EuroTiticiA-GR 012990 EuroRoseBackroad GRX RX8102999 Euro * StorckGrix ProTestbogstav 2.999 Euro

Carlton cykler - almindelige svar

Hvornår købte Raleigh Carlton? 1960