Vigtigste > Øvelser > Hvordan træning påvirker hjernen - typiske svar og spørgsmål

Hvordan træning påvirker hjernen - typiske svar og spørgsmål

Hvad er 3 effekter af træning på hjernen?

Detfordelene ved motionkommer direkte fra dets evne til at reducere insulinresistens, reducere betændelse og stimulere frigivelsen af ​​vækstfaktorkemikalier ihjerneder påvirker sundheden forhjerneceller, væksten af ​​nye blodkar ihjerneog endda overflod og overlevelse af nyehjerneceller.09.04.2014





Bortset fra fysisk kondition har træning også gavnlige virkninger på hjernen. Regelmæssig aerob træning kan forbedre hukommelsen, tænkeevner og humør. og har en beskyttende virkning mod aldring, skader og neurodegenerative sygdomme.

Det er bemærkelsesværdigt, at disse effekter er specifikke for 'aerob' træning - den type træning, der øger hjertefrekvensen og vejrtrækningsfrekvensen, såsom løb, cykling, svømning har den samme effekt.

Virkningerne synes at være på grund af øget blodgennemstrømning til hjernen og en efterfølgende stigning i energimetabolisme. Der kræves et bestemt intensitetsniveau for at opnå det gavnlige resultat. Aerob træning øger produktionen af ​​flere nervevævsvækstfaktorer kendt som neurotrofiske faktorer, hvoraf den ene er central for BDNF, for hjerneafledt neurotrofisk faktor.



BDNF har en beskyttende virkning på eksisterende neuroner og stimulerer dannelsen af ​​nye neuroner fra neurale stamceller i en proces kaldet neurogenese. BDNF ser ud til at koordinere dens virkninger med mindst to andre vækstfaktorer: insulinlignende vækstfaktor-1, IGF-1 og vaskulær endotelvækstfaktor VEGF, hvilke ekspressionsniveauer stiger selv efter aerob træning. BDNF interagerer med IGF-1 for at inducere neurogenese, mens VEGF stimulerer ny blodkarvækst, en proces kendt som angiogenese.

Tilsammen forbedrer disse processer overlevelsen af ​​eksisterende neuroner, producerer nyt hjernevæv og danner den forbedrede plasticitet i hjernen, der ligger til grund for den træningsinducerede beskyttende effekt mod aldring, degenerative sygdomme og skader. Ændringer i BDNF-niveauer ses i hele hjernen, men er mest tydelige i hippocampus, det område, der er ansvarlig for hukommelseslagring og indlæring. Faktisk har regelmæssig motion vist sig at forstørre hippocampus og forbedre kognitive funktioner.

Mens akut træning, defineret som en enkelt træningssession, kan føre til betydelige ændringer i BDNF-niveauer og deraf følgende forbedringer i læringsydelse; Et regelmæssigt træningsprogram vil gradvist øge din basale BDNF og gøre dit svar glattere over tid. Det ser ud til, at nogle kognitive funktioner forbedres umiddelbart efter en enkelt træning, mens andre kun forbedres efter et ensartet træningsprogram. Den umiddelbare virkning af akut træning er mest bemærkelsesværdig på kroppens affektive tilstand.



En enkelt træningssession kan tilskynde til positive følelser, undertrykke negative følelser, reducere kroppens reaktion på stress og undertiden udløse en euforisk tilstand kendt som 'løberhøj' efter intens træning. Disse effekter kan vare op til 24 timer og skyldes sandsynligvis en træningsinduceret opregulering af flere neurotransmittere, der er involveret i humørmodulation. Disse inkluderer: - Dopamin - en neurotransmitter, der findes i hjernens belønningsveje; - Serotonin, almindeligvis kendt som stoffet om velvære og lykke, hvis lave niveauer i hjernen har været forbundet med depressive lidelser. - beta-endorfin eller endogen morfin, et endogent opioid; - og anandamid, et endogent cannabinoid, et stof relateret til psykoaktive kemikalier i marihuana.

Endogene opioider og cannabinoider er involveret i smertemodulation, stress og angstreduktion og menes at være grundlaget for 'løberens høje' følelse.

kosttilskud for at undgå

Hvilken træning gør din hjerne?

Dyrke motionkan hjælpe med at give: Skarpere hukommelse og tænkning.Detde samme endorfiner, der får dig til at føle dig bedre, hjælper dig også med at koncentrere dig og føle dig mentalt skarp til de opgaver, der er ved hånden.Dyrke motionstimulerer ogsådetvækst af nythjerneceller og hjælper med at forhindre aldersrelateret tilbagegang.



Faktisk er motion den mindst produktive måde at tabe sig på. Hvis du overvejer at tabe dig, skal motion være den sidste ting på din opgaveliste.

Fordi sport ser ud til at have meget forskellige effekter, end vi alle troede. I en bog kaldet Spark, udgivet i 2008 af John Ratey, blev det bevist, at motion påvirker din hjerne mere end nogen anden del af din krop. Selv mig var det, da jeg læste bogen.

Motion er ved at blive en hemmelig opskrift for at øge din motivation, fokus og hukommelse. Det er som en magisk pille, der øjeblikkeligt øger dine hjernefærdigheder. Faktisk øger motion dine mentale evner mere end stoffer som Zoloft, som har en betydelig indflydelse på dine mentale evner.

Hvordan? Plus, du går aldrig glip af en artikel igen. Lad os først forstå, hvordan hjernen fungerer i første omgang! Din hjerne er ikke et fast organ, der ikke kan ændres, det er et tilpasningsorgan, der ændrer sig ligesom enhver anden muskel i din krop, hver gang du løfter en vægt, for eksempel styrker du dine arme. Jo mere du bruger det, jo stærkere og mere fleksibelt bliver det.

I modsætning til dine armmuskler skal du huske, at din hjerne er det vigtigste organ i din krop. Alt, hvad vi gør, tænker og føler, afhænger af, hvordan vores hjerneceller eller neuroner forbinder hinanden. Og hvad de forbinder med, er neurotransmittere.

Der er mange forskellige typer neurotransmittere i din hjerne, men dem, vi målretter mod Fokus i denne artikel er dopamin, serotonin og noradrenalin. Jeg ved, det lyder lidt kompliceret, men jeg lover, at jeg vil forenkle det så meget som muligt. Den første er dopamin, en neurotransmitter, der er ansvarlig for at holde dig motiveret. Han søger og får en belønning for at holde dig i bevægelse.

Det giver dig motivation til at gøre ting. Hvis du nogensinde har ønsket at købe, lære eller vinde noget. Alt på grund af dopamin er det på udkig efter den potentielle belønning, du kan få af den, der får dig til at gøre denne ting, så du kan få den belønning.

Med andre ord er du umotiveret, fordi dine dopaminniveauer er lave. Faktisk forsøgte forskere at eksperimentere og slukkede dopaminreceptoren i en rotts hjerne, og resultaterne var fantastiske. Rotten blev så doven, at den sultede ihjel og ikke bevægede sig for at spise maden, selvom maden var i buret, fordi den ikke længere var motiveret.

seje cykeltriks

Og den menneskelige hjerne fungerer på samme måde. Din dopamin bestemmer dit motivationsniveau. Og den gode nyhed er det.

Undersøgelser har vist, at træning øjeblikkeligt og markant øger dit dopaminniveau, hvilket betyder, at du straks føler dig motiveret. Hvis du spekulerer på, hvor længe du skal træne for at få det til at opnå dopamin boost. Bare rolig, vi skal tale om det om et øjeblik.

Den anden neurotransmitter er serotonin. Det er dybest set politimanden i din hjerne. Det påvirker dit humør, vrede og aggressivitet og hjælper med at holde din hjernes aktivitet under kontrol.

Med andre ord, hvis du føler dig ængstelig og deprimeret eller stresset, er det sandsynligt, at dine serotoninniveauer er lave. Og det er derfor, alle antidepressiva er designet til at øge dit serotoninniveau, fordi det er det, der får dig ud af depression og reducerer din stress. Hvad ellers ?! Undersøgelser har vist, at motion har en direkte indvirkning på dine serotoninniveauer, hvilket betyder, at den bedste kur mod depression er simpelthen at træne.

Den endelige neurotransmitter er noradrenalin. Han har ansvaret for din opmærksomhed. Bliv fokuseret, mere sandsynligt på grund af lave niveauer af noradrenalin.

Det fungerer som de andre 2 neurotransmittere, vi talte om. Høje niveauer skærper din årvågenhed, og lave niveauer gør det vanskeligt at fokusere. Næsten alle stoffer påvirker disse neurotransmittere.

Kokain øger for eksempel dine dopaminniveauer, så du føler dig rigtig god. Forestil dig, om du kunne øge alle disse neurotransmittere på samme tid uden medicin. Dette er præcis, hvad sport er til.

Derfor kalder forfatteren af ​​bogen det - den magiske pille. Men det er ikke hele historien. Der er noget andet.

Træning øger også din hukommelse og indlæringsevner, og det skyldes proteinet kaldet hjerneafledt neurotrofisk faktor eller BDNF for kort, hvilket viser sig at indeholde BDNF i den del af din hjerne, der er ansvarlig for din hukommelse og læring. Den store del af dette er, at BDNF frigives, når vores blod pumper, hvilket får dine hjerneceller til at vokse og øger din evne til at lære. Med andre ord kan træning forbedre din hukommelse direkte.

Forestil dig, hvordan din dag ville være, hvis du øjeblikkeligt kunne øge din motivation, humør og årvågenhed hver morgen - alt hvad du skal gøre er at starte din dag med en øvelse, men hvor mange timer skal du træne? Ifølge forfatteren af ​​bogen er 6 timer om ugen nok, det kan holde dine neurotransmittere høje hele dagen. Men det er meget bedre, hvis du træner lige før dine studier eller arbejde. For i det øjeblik er dine neurotransmittere på det højeste niveau, og BDNF frigives simpelthen.

Derfor føler du dig energisk, motiveret og inspireret efter din morgenjog. Så inden du begynder at arbejde på dette projekt, skal du gøre dig selv en tjeneste og udøve i cirka 5 til 10 minutter. Hvis du vil vide mere om hjernen og effekten af ​​motion på den, skal du tjekke bogen Spark.

Jeg forlod linket beskrivelsen af ​​artiklen. Hvis du kunne lide denne artikel, så glem ikke at trykke på abonnementsknappen. Tak for at se, og vi ses i den næste.

Hvilke dele af hjernen er mest påvirket af motion?

Aerobdyrke motionsom at gå, løbe eller havearbejde kan hjælpe dinhjernehippocampus - denen delder er knyttet til hukommelse og læring - vokse. Det kan også nedsætte krympningen af ​​din hippocampus, hvilket kan føre til hukommelsestab, når du bliver ældre.02.07.2019

Hvilken øvelse er bedst for hjernen?

Aerobdyrke motion, ligesom løb og svømning, ser ud til at værebedst for hjernensundhed. Det skyldes, at det øger en persons hjertefrekvens, hvilket betyder, at kroppen pumper mere blod tilhjerne, siger Okonkwo. Men styrketræning, som vægtløftning, kan også medføre fordele forhjerneved at øge hjerterytmen.05.07.2017

Hvordan gavner hjernen indirekte træning?

Dyrke motionkan hjælpe med at øge tænkning og hukommelseindirekteved at forbedre ens humør og reducere stress, depression og angst.Dyrke motionhar vist sig at mindske følelser af depression, angst og stress. Det kan hjælpe med at skabe ændringer ihjerneder regulerer angst og stress.

Forbedrer motion intelligens?

Neurovidenskaben er klar: aerobdyrke motioner ekstremt godt for din hjerne. Faktisk øger træningendin IQlangt mere end at spille et online hjernespil. Plus, en svensk undersøgelse viste, at kardiovaskulær fitnesskanrent faktiskhævedit mundtligeintelligensmed 50%.26. 2018.

hvordan ser kløe ukrudt ud

Hvad sker der med din hjerne, når du holder op med at træne?

Dyrke motionstyrkerditalle dele afdin hjernevæv, herunder gråt stof, siger Dr. Ratley. Dette gørdin hjernemere modstandsdygtig over for stress og aldring. Så hvisdu stoppertræner,ditgrå substans kan slå et hit og potentielt sætte scenen for problemer med at behandle information og tænke kritisk.

Påvirker motion mental sundhed?

Dyrke motionforbedresmentalt helbredved at reducere angst, depression og negativt humør og ved at forbedre selvværd og kognitiv funktion.Dyrke motionhar også vist sig at lindre symptomer såsom lavt selvværd og social tilbagetrækning.

Hvad sker der med din hjerne, når du ikke træner?

Dyrke motionstyrkerditalle dele afdin hjernevæv, herunder gråt stof, siger Dr. Ratley. Dette gørdin hjernemere modstandsdygtig over for stress og aldring. Så hvisdustop med at træne,ditgrå substans kan slå et hit og potentielt sætte scenen for problemer med at behandle information og tænke kritisk.

Forøger læsning IQ?

Ved at føje til det lagerhus,læsning øgesdin krystalliserede intelligens. Det forklarer hvorfor nogleIQtest inkluderer ordforråd, der generelt fungerer som en pålidelig proxy for, hvor klog du er. Men vi kender alle mennesker med lidt 'bogkendskab', der ikke desto mindre er skarpe og indsigtsfulde.

Hvad sker der i kroppen og hjernen under træning?

Hvad sker der i kroppen og hjernen under træning? Når din puls stiger under træning, øges blodgennemstrømningen til hjernen. Når blodgennemstrømningen øges, udsættes din hjerne for mere ilt og næringsstoffer. Træning inducerer også frigivelsen af ​​gavnlige proteiner i hjernen.

Hvordan påvirker træning og søvn hjernen?

Til gengæld forbedrer bedre søvn kreativitet og hjernefunktion. At være aktiv giver dig mere energi om dagen og hjælper dig med at sove bedre om natten. Til gengæld forbedrer bedre søvn kreativitet og hjernefunktion. Som du kan se, er der mange fordele ved at være aktiv.

Hvordan er aerob træning god for hjernen?

Regelmæssig aerob træning (der hæver din puls) er god for din hjerne, fordi et øget intensitetsniveau får flere vækstfaktorer og neurokemikalier til at opstå. Dette vil have en positiv indvirkning på dit stressniveau, læring og hukommelse.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Fordele ved elektriske cykler - enkle svar på spørgsmål

Hvad er fordelene ved en elektrisk cykel? E-cykler bruger genopladelige batterier, der kan køre op til 25 til 45 km / t, meget hurtigere end de fleste mennesker ville cykle, hvilket får dig til din destination hurtigere og i bedre form. Kort sagt tilbyder de billige, energieffektive og emissionsfri transport, som også har fysiske og sundhedsmæssige fordele.

Victorian cykel - handlingsorienterede løsninger

Hvornår blev cyklen opfundet i viktoriansk tid? Cyklen blev opfundet i 1880'erne. Den originale cykel havde det store hjul foran og det mindre hjul bagpå. Efter et par års debat besluttede de, at kvinder skulle køre på trehjulede cykler i stedet for den almindelige tohjulede cykel.

Sådan gør du et cykelsæde mere behageligt - hvordan man håndterer det

Hvorfor er cykelsæder så ubehagelige? Sadelproblemer er af to forskellige typer: Ubehag som følge af pres på sitzbenene. Af disse cyklister med rumpesmerter skyldtes ca. 70% af ubehaget tryk på vævet på siddebenene. Over tid kan trykket resultere i et øm, der ligner et sengesår.

Kæmpe cykelhjul - hvordan beslutter du dig?

Hvad er den største cykelhjulstørrelse? De fleste voksne mountainbikes bruger 26 tommer hjul. Mindre mountainbikes for unge bruger 24 tommer hjul. De større 700C (29 tommer) hjul har nydt en vis popularitet blandt off-road cykelfabrikanter.

Cykler farve - brugbare løsninger

Hvad er den bedste farve til en cykel? En af de bedste måder at være sikker på din cykel er at bære en lys farve, der skiller sig ud mod det sorte og grå på vejen. Måske er cykler og hjelme sorte, så du kan virkelig blande dig, hvis du vælger det forkerte tøj. Når man leder efter de lyseste muligheder, sætter mange mennesker sig på orange. 2019.

Jenson USA cykler - Komplet manual

Hvilket mærke af cykler fremstilles i USA? TopanbefalingerBedste cyklerBedste for: Chumba USA URSA Major Titanium 1.0Fedt dækcykelIntense cyklerDownhill Racing BikeTurner Cyclosis 2.0Cyclocross Racer BikeRock Hummer Team TIG Singlespeed CykelSingle Speed ​​Bike