Vigtigste > Fødevarer > Hjernefødevarer - hvordan løser vi det

Hjernefødevarer - hvordan løser vi det

Hvilken mad er bedst til hjernen?

Forskning viser, atbedste hjernefødevarerer de samme, der beskytter dit hjerte og blodkar, herunder følgende:
  • Grønne bladgrøntsager.
  • Fed fisk.
  • Bær.
  • Te og kaffe.
  • Valnødder.



Brainy Dose præsenterer: De 10 bedste fødevarer til at øge hjernekraften og forbedre hukommelsen Du ved, hvordan du spiser kan påvirke din krop, men hvad du lægger i munden, påvirker også dit humør, din energi Hjernen, din hukommelse og endda din evne til håndtere stress. komplekse problemer eller enkle daglige opgaver! Selvom din hjerne kun vejer 2% af din kropsvægt, bruger den op 20% af de kalorier, du spiser! Og jo flere næringsstoffer du spiser, jo hårdere vil din hjerne arbejde med følgende fødevarer i overflod! Nummer 1 - Bælgfrugter Bælgfrugter er en fremragende kilde til komplekse kulhydrater! Disse komplekse kulhydrater blandes også med fiber, hvilket nedsætter absorptionen og giver en stabil forsyning til hjernen med Sikre glukose uden risiko for sukkerpigger som med mange andre kilder til sukker. Bælgfrugter indeholder også højt folat - et B-vitamin, der er afgørende for hjernens funktion! Nummer 2 - MintMint er en god kilde til vitamin A og vitamin C.

A-vitamin kan hjælpe med at øge indlæringsevnen og forbedre hjernens plasticitet for at øge vitamin Cis siges at beskytte mod kognitiv tilbagegang. Ifølge undersøgelser påvirker selv duften af ​​mynte hjernens funktion ved at øge årvågenhed og hukommelse. Det hjælper også med at forbedre de grundlæggende skrivefærdigheder som at skrive og huske.

Nummer 3 - BroccoliBroccoli er ikke kun en superfood for hele kroppen, det er også en af ​​de bedste fødevarer til at øge hjernens ydeevne og forbedre din hukommelse! Den er rig på calcium, C-vitamin, B-vitaminer, beta-caroten, jern, fiber og vitamin K. Disse næringsstoffer beskytter mod frie radikaler, de sikrer god blodcirkulation og fjerner tungmetaller, der kan skade hjernen. Kaliumindholdet i broccoli hjælper nervesystemet, hvilket igen hjælper hjernen.



Forskning antyder også, at broccoli kan hjælpe hjernen med at helbrede sig selv, hvis den bliver såret! temmelig stærke ting til en grøntsag, og det er ikke kun begrænset til broccoli, men strækker sig til korsblomsterfamilien inklusive blomkål og rosenkål Nummer 4 - RoerOne o Den nemmeste måde at naturligt øge hjernekraft på er at medtage flere rødbeder i din kost. De indeholder meget nitrater, som øger blodgennemstrømningen til dele af hjernen, der er ansvarlige for udøvende funktioner. Roer indeholder også højt vitamin B9, som kan hjælpe kognitiv funktion og forsinke demens.

Derudover har ro højt indhold af carotenoider, som kan hjælpe med at forbedre hjernens funktion og bekæmpe depression. Nummer 5 - Solsikkefrø og græskarfrø er særligt gode for hjernen! De indeholder en rig blanding af proteiner, omega fedtsyrer og B-vitaminer. Disse frø indeholder også tryptophan, som hjernen omdannes til serotonin for at øge humør og bekæmpe depression.

At spise en håndfuld frø dagligt giver også din daglige anbefalede mængde zink, som kan hjælpe med at forbedre hukommelsen og tænkeevnerne! Blødlagte og spirede frø er endnu sundere! Nummer 6 - Nødder Valnødder og mandler i særdeleshed er nogle af de bedste hjernestyrkende fødevarer i verden og er også ekstremt gode for dit Ner Vous-system. Nødder er en god kilde til omega-3 og omes ga-6 fedtsyrer, vitamin B6; og vitamin E, som har vist sig at forbedre hjernens ydeevne og forhindre mange former for demens ved at beskytte hjernen mod frie radikaler. Det er dog værd at bemærke, at nødder indeholder nogle antinæringsstoffer - som fytinsyre, så det er meget sundere, hvis du suger dem natten over, før du spiser dem. Nummer 7 - QuinoaQuinoa er en fremragende kilde til komplekse kulhydrater og fibre, der skal føjes til det afbalancerende blodsukker. samtidig levere den essentielle glukose hjernen længes efter.

skumrulle cykling



Quinoa er også en god kilde til jern, der oxygenerer blodet, mens B-vitaminer balancerer humør og beskytter blodkar. Det er også glutenfrit for dem, der er følsomme over for dette, dette protein reagerer. Men som de fleste frø, korn og nødder, bør quinoa gennemblødes natten over inden madlavning.

kamelpakker Amazon

Nummer 8 - Avocado Gode fedtstoffer er ekstremt vigtige for hjernen, og avocado er en rigtig god kilde til enumættede fedtstoffer, omega-3 og omega-6-fedtsyrer. Disse øger blodgennemstrømningen til hjernen, sænker kolesterol og hjælper med at absorbere antioxidanter xidanter. Avocados indeholder også mange egne antioxidanter, herunder vitamin E, som beskytter kroppen og hjernen mod skader ved frie radikaler.

De er også en god kilde til kalium og vitamin K - begge beskytter hjernen mod risikoen for slagtilfælde. Nummer 9 - blåbær Disse bær er antioxidantkraftværker, der beskytter hjernen mod oxidativ skade og stress, der fører til for tidlig aldring, Alzheimers og demens. Flavonoiderne i blåbær forbedrer også kommunikationen mellem neuroner, hvilket resulterer i forbedret hukommelse, læring og forbedret kognitiv funktion - inklusive ræsonnement, beslutningstagning, verbal forståelse og numeriske færdigheder.



Nummer 10 - Kokosolie Kokosolie indeholder triglycerider med mellemkæde, som kroppen bruger til energi og efterlader glukose til hjernen. Det ser også ud til at have positive virkninger på blodtryk, blodsukker og kolesterol; og alt hvad der er kardiovaskulært gavner hjernen også! Kokosolie er også antiinflammatorisk og har været forbundet med forebyggelse af Alzheimers og demens. Selvom der ikke er en enkelt hjernefødevarer, der helt kan beskytte mod aldersrelaterede lidelser, har du den bedste chance for at få alle de næringsstoffer, du har brug for til kognitiv sundhed, hvis du er forsigtig med hvad du spiser.

At spise en sund, afbalanceret diæt, der indeholder disse 10 hjerneforstærkende fødevarer, hjælper med at holde din hukommelse, fokus og fokus så skarp som muligt. Tak for at se og tak for at abonnere! Hvis du fandt denne artikel nyttig, bedes du give ham tommelfingre. Hvis du ikke allerede har abonneret, skal du klikke på knappen Abonner for at se flere artikler fra os.

Hvad er de 10 bedste hjernefødevarer?

11 BedstFødevarerat styrke dinHjerneog hukommelse
  1. Fed fisk. Når folk taler omhjernefødevarer, fed fisk er ofte påtoppå listen.
  2. Kaffe. Hvis kaffe er højdepunktet på din morgen, vil du være glad for at høre, at det er godt for dig.
  3. Blåbær.
  4. Gurkemeje.
  5. Broccoli.
  6. Græskarfrø.
  7. Mørk chokolade.
  8. Nødder.

Hvilke fødevarer er dårlige for din hjerne?

De 7 værsteFødevarertilDin hjerne
  1. Sukkerholdige drikkevarer. Del på Pinterest.
  2. Raffinerede kulhydrater. Raffinerede kulhydrater inkluderer sukker og stærkt forarbejdede korn, såsom hvidt mel.
  3. FødevarerHøj i transfedt.
  4. Meget behandletFødevarer.
  5. Aspartam.
  6. Alkohol.
  7. Fisk højt i kviksølv.
28. jan. Okt 2018

Brainy Dose præsenterer: 10 værste fødevarer til din hjerne - hvad IKKE skal spise! Hvad du lægger i munden påvirker din hjerne mere end hvordan du ser ud. Maden, du spiser, kan øge din hjernekraft, stimulere din kognitive funktion og forbedre din hukommelse På den anden side kan nogle fødevarer have en ødelæggende effekt på din hjerne, og det er bedst at indtage dem i moderation for at undgå deres negativer Begræns indvirkning. Undgå disse almindelige fødevarer, hvis du vil have en sund hjerne! Nummer 1 - Sukker Sukker og mad med højt sukkerindhold kan påvirke din hukommelse og intelligens i det lange løb, for ikke at nævne, at de også kan blive et væld gennem årene forskellige neurologiske problemer.

træ chopper øvelse

Kort sagt er det kendt, at sukker mindsker hjerneaktiviteten ved at forstyrre insulinets evne til at hjælpe hjerneceller med at udføre deres normale arbejde, hvilket fører til hukommelsestab. Jo mere sukker du spiser, jo mere modtagelig er du for indlæringsvanskeligheder eller hukommelsestab gennem årene. Når det er sagt, er den vanedannende sukker velkendt for alle, og dette har nogle alvorlige langsigtede konsekvenser, der påvirker kognitive evner.

Nummer 2 - Transfedt Transfedt forårsager en række problemer, fra hjerteproblemer til højt kolesteroltal og fedme. De er dog dårlige for din hjerne, så godt som de gør din hjerne træg, påvirker dine reflekser og kvaliteten af ​​din hjernereaktion. For ikke at nævne øger de risikoen for slagtilfælde! Transfedt kan også have andre virkninger på din hjerne - hvis de indtages for længe, ​​kan de føre til en form for hjernekrympning svarende til den, der er forårsaget af Alzheimers sygdom.

Nummer 3 - Mad med højt natriumindhold Alle ved, at salt mad påvirker dit blodtryk og er meget hårdt på dit hjerte. Store mængder salt kan påvirke din kognitive funktion og påvirke dine tænkeevner; Ellers påvirker salt mad din intelligens! Faktisk har forbrug af salt mad vist sig at have de samme virkninger som medicin, da de forårsager alvorlige abstinenssymptomer og trang til salt mad. Nummer 4 - Fast Food Mens fastfood er praktisk, er det langt fra sundt.

Det kan også gøre dig fedt på grund af det høje kalorieindhold, og fastfood indeholder ingredienser, der i store doser er dårlige for din hjerne. Dette inkluderer transfedt, mættet fedt, natrium, sukker og et ton fyldstoffer, som du ikke engang kan udtale. Det er blevet vist, at langvarig faste af fødeindtagelse kan påvirke produktionen af ​​dopamin, almindeligvis kendt som lykkehormonet.

Og når hjernens naturlige dopaminproduktion er nedsat, kan det føre til angst og depression. Derudover kan fastfood også påvirke din koncentrationsevne, din generelle evne til at lære såvel som din hukommelse, hvilket kan fremskynde det kognitive fald, der normalt opstår med alderen. Nummer 5 - fødevarer, der indeholder pesticidrester Frugt og grøntsager er nogle af de sundeste fødevarer, du kan spise, kan spise.

Kommercielt dyrkede frugter og grøntsager er ofte forurenet med pesticider. Øget forbrug af fødevarer, der indeholder pesticidrester, fører til tab af neuroner i nogle områder af hjernen. Og langvarig eksponering for pesticider kan dræbe hjerneceller og udløse symptomer forbundet med Parkinsons sygdom.

Nummer 6 - Tun Spiser du stadig tun, fordi du synes, det er godt for dig? Nå, den seneste videnskabelige forskning viser, at indtagelse af tun kan være skadeligt for dit helbred. Tunkød er fyldt med tungmetaller på grund af den forurenede fisk, den spiser, og giftigt kviksølv akkumuleres i deres kød som følge af industriel forurening. Bivirkningerne af kviksølvforgiftning inkluderer kognitiv svækkelse og koordinationsproblemer.

Så toksicitet opvejer langt de potentielle sundhedsmæssige fordele ved omega-3 fedtsyrer. Nummer 7 - Mikrobølgeovn Popcorn Hvem elsker ikke popcorn ?! Det er hurtigt, praktisk og lækkert. Men mikrobølge popcorn er muligvis den absolut værste mad til din hjerne! indeholder smørsmag med tilsætning af diacetyl.

vægttab morgenmad

Dette kemikalie har allerede vist sig at forårsage en alvorlig tilstand kaldet 'mikrobølge popcorn lunge'. Imidlertid er diacetyl også i stand til at krydse blod-hjerne-barrieren, et forsvar, der forhindrer skadelige stoffer i at komme ind i hjernen. Beta-amyloid-sammenklumpning, som er en signifikant indikator for Alzheimers sygdom.

Du kan ikke se ordet diacetyl på etiketten, men hvis du ser “kunstig smøraroma” eller “naturlige smagsstoffer” på etiketten, antager du, at produktet indeholder dette neurotoksin 8 - Forarbejdede fødevarerFødevaretilsætningsstoffer, konserveringsmidler, der findes i forarbejdede fødevarer og farvestoffer påvirker børns kognitive funktioner og adfærd negativt. Kunstige tilsætningsstoffer til fødevarer består af omkring 3.000 forskellige kemikalier tilsat forarbejdede fødevarer. Og blandt de populære tilsætningsstoffer kan MSG - som bruges til at forbedre smagen af ​​mad, skabe kaos på din hjernes sundhed og angribe hjernestammen.

Selvfølgelig er indtagelse af disse fødevarer muligvis ikke gavnligt for dit helbred, og tingene bliver værre, når du spiser disse typer fødevarer dagligt. Punkt 9 - Soja Dette kan overraske mange, men denne såkaldte sunde bønne kan være skadelig, når det i store studier er fundet, at høje niveauer af sojaforbrug har negative virkninger på hjernen, især hos dem over 68 år. Mens det er ikke helt klart, hvilke virkninger sojaprodukter har på den aldrende hjerne, soja ser ud til at øge risikoen for demens og hukommelsesfunktion Nummer 10 - Kunstige sødestoffer Når folk prøver at tabe sig, har de en tendens til at tro, at de kan blive magre natten over ved blot at udskifte sukker med kunstige sødestoffer.

Selvom det er sandt, at kunstige sødestoffer har lavere kalorier, kan de faktisk gøre mere skade end godt! Brugt over lang tid kan kunstige sødestoffer forårsage hjerneskade og forringe dine kognitive evner, især hvis du bruger dem i store mængder. De værste fødevarer, du skal spise, og de fleste af dem bør ikke komme som en overraskelse. Så prøv at undgå eller i det mindste begrænse dit forbrug af disse fødevarer for at holde din hjerne sund, når du bliver ældre.

Tak for at se og tak for at abonnere! Hvis du troede, at denne artikel var nyttig, så giv den tommelfingre op; Hvis du ikke allerede har abonneret, skal du klikke på knappen Abonner for at se flere artikler fra os.

Hvilke fødevarer er ægte hjernefødevarer?

Få tilstrækkelige omega-3 fedtsyrer.

Væsentligt for godthjernesundhed, omega-3 fedtsyrer, docosahexaensyre eller især DHA kan hjælpe med at forbedre hukommelsen. Fisk og skaldyr, alger og fede fisk - herunder laks, almindelig tun, sardiner og sild - er nogle af de bedste kilder til omega-3 fedtsyre, DHA.
11. okt 2019

Er banan god for hjernen?

Undersøgelser viser at spisebananerhjælpe eleverne med at lære mere effektivt og forbedre eksamensresultater. De indeholder også vitamin B6, som fremmer produktionen af ​​serotonin, noradrenalin og dopamin for at understøtte koncentrationen.

Hvilken frugt er bedst for hjernen?

Bestemtefrugtersåsom appelsiner, paprika, guava, kiwi, tomater og jordbær, indeholder store mængder vitamin C. C-vitamin hjælper med at forhindrehjerneceller beskadiges og understøtter generelthjernesundhed.

Hvilken frugt skal jeg spise hver dag?

Af allefrugtbær har tendens til at være den laveste i kulhydrater. Så hvis du tæller kulhydrater, er brombær, hindbær, blåbær og jordbær alle fremragende valg. I sidste ende,frugterer meget nærende, men de indeholder ingen essentielle næringsstoffer, som du ikke kan få fra andremad, ligesom grøntsager.10. maj 2021

Hvad er den sundeste frugt nummer 1?

Citrusfrugterog bær kan være særligt effektive til forebyggelse af sygdom. En undersøgelse fra 2014 rangerede 'kraftværk'frugtog grøntsager med høj næringstæthed og lave kalorier. Citroner kom ud øverst på listen efterfulgt af jordbær, appelsin, lime og lyserød og rød grapefrugt.

i fokus mobiltelefon

Hvilke fødevarer er gode at spise for hjernesundheden?

Denne undersøgelse blev imidlertid finansieret af Egg Nutrition Center, hvilket kan have haft indflydelse på undersøgelsen (28). At spise hele æg kan hjælpe med at øge hjernens sundhed på grund af koncentrationen af ​​næringsstoffer, herunder vitamin B12, cholin og selen, der findes i æggeblommen.

Hvilke fødevarer indeholder glucosinolater for hjernens sundhed?

Andre korsblomstrede grøntsager, der indeholder glucosinolater, inkluderer: 1 rosenkål 2 bok choy 3 kål 4 blomkål 5 majroe 6 kale

Hvilken slags bær er gode for hjernen?

Antioxidantrige bær, der kan starte hjernens sundhed, inkluderer: 1 jordbær 2 brombær 3 blåbær 4 solbær 5 morbær

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Solide gummicykeldæk - hvordan løser vi det?

Gør de solide gummicykeldæk? TANNUS SOLID DÆK Letvægtspatenterede flercellede skumdæk er 100% punkteringssikre.

Vintage motobecane-cykler til salg - Sådan repareres

Er Motobecane-cykler gode? Det er ikke eksplosivt under hård pedalering, og hvis den fornemmelse af stivhed og øjeblikkelig kraftoverførsel er vigtig for dig, kan en aluminiumscykel måske være bedre. Men for at komme ud og nyde vejene ser Motobecane ikke kun den del ud, det er også en af ​​de glatteste cykler for pengene.

Sådan parkeres en cykel - holdbare løsninger

Hvordan låser du din cykel på en parkeringsplads? Når du parkerer udenfor, skal du kigge efter: sikre, forankrede udendørs cykelstativ. Cykelstativ, hvor der er to kontaktpunkter med rammen, giver sikkerhed og stabilitet (dvs. post-og-ring pullerter, omvendt-U, løkker, forskudt hjulbrønd, vægbeslag, klædebøjler) god belysning. områder med høj eller medium trafik.

Van rysel-cykler - anførte spørgsmål og svar

Hvilken gruscykel? Vi testede disse gruscyklerMærkeModelPrisMeridaSilex + 6000Testbogstav2949 EuroTiticiA-GR 012990 EuroRoseBackroad GRX RX8102999 Euro * StorckGrix ProTestbogstav 2.999 Euro

Carlton cykler - almindelige svar

Hvornår købte Raleigh Carlton? 1960