Vigtigste > Fødevarer > Fosfater i fødevarer - hvordan man håndterer det

Fosfater i fødevarer - hvordan man håndterer det

Hvilke fødevarer indeholder meget fosfater?



Hvis du har nyresygdom, ved du måske allerede, at du skal kigge efter fosfor i din kost for at undgå problemer som hjertesygdomme eller svage og skøre knogler. Denne artikel forklarer forholdet mellem fosfor og nyresygdom og giver dig tip til, hvordan man håndterer det. Det kan være skræmmende at navigere i en købmand ned ad en fosforfattig diæt, men det tager bare den rigtige shoppingstrategi.

Så lad os spille et lille spil. .. (game show music) (bifald) Alle med nyresygdom har en anden diæt afhængigt af deres krops behov, men der er et par almindelige nøgler til succes.

Udvikl en liste over mærker og fødevarer med lavt fosforindhold, og hold dem praktisk, når du handler. Din ernæringsekspert kan hjælpe dig med at sammensætte dette. Lær Lisa at kende, hun har nyresygdom og har brug for dialyse.



Hun vil fortælle os, hvordan vi vælger de rigtige madvarer til at opretholde en fosforfattig diæt. - Tak, jeg er glad for at være. - Okay Lisa, første spørgsmål.

Hvis jeg vælger en grøntsagsside til middag i aften, skal jeg vælge at plukke asparges eller kartofler? - Asparges. - Højre. Kartofler indeholder meget fosfor og kalium, så du bør undgå dem.

Næste spørgsmål. Skal mennesker med nyresygdom have en diæt med høj mælk? - Nej. - Det er rigtigt.



Mejeriprodukter udgør tre trusler mod nyrepatienter, fordi de er rige på fosfor, kalium og calcium. Sidste spørgsmål, Lisa, med alle kuglerne, hvilken af ​​dem tilsættes der ikke fosfor? (dramatisk musik) - Ingen af ​​disse, de er alle fosfor. - Det er rigtigt.

Når man læser et ernæringsmærke, kaldes fosfor ikke nødvendigvis fladt. Alt inklusive Phos er sandsynligvis tilsat fosfor, som kroppen absorberer. Du vinder - jeg vinder? Jeg har aldrig vundet noget, der ændrer mit liv! - Visst, Lisa, det er sikkert. (Hornmusik) Dagligvarebutikker kan være skræmmende, hvis du har en begrænset diæt.

Gå en tur, så viser jeg dig nogle tip og tricks, hvor du kan finde nyrevenlige fødevarer. At finde ud af, hvilke fødevarer du kan eller ikke kan spise, kan virke overvældende, men jeg har et par tip til dig. - Åh nej. - er det det? - Derrick, tag en moppe Som en tommelfingerregel er friske fødevarer bedst.



Undgå forarbejdede fødevarer, hvis det er muligt, da fosfor ofte tilsættes dem. Forarbejdede fødevarer er blevet ændret på en eller anden måde under tilberedningen, og du vil ofte finde disse fødevarer i poser, eller du kan finde papkasser, såsom korn, frosne måltider og frossent kød. Forarbejdede fødevarer indeholder højere fedt, sukker og salt, så begræns eller undgå disse fødevarer.

Du bør reducere den tid, du bruger i midten af ​​butikken. grænse, da du finder de mest forarbejdede fødevarer her. Heldigvis har næsten alt her et ernæringsmærke.

Lad os se her

Fosfor behøver ikke at være på fødevareetiketten, men du kan finde det tilsatte fosfor i den emballerede fødevareingrediensliste, fødevarer med tilsat fosfor i første halvdel af ingredienslisten eller foder med to eller flere typer fosfor tilføjet. Det meste her er fuld af fosfor. Konserves, frosne måltider og frossent kød.

Jeg fortæller altid folk at bruge det meste af deres tid i frugt- og grøntsagsafdelingen på at få frisk frugt og grøntsager med et lavt fosforindhold. Begræns den tid, du bruger i det centrale område af butikken. Dette er farezonen for nyrepatienter.

At finde de rigtige fødevarer til at opretholde sunde fosforniveauer kan være en udfordring. Tal med din ernæringsekspert og bed dem om at hjælpe dig med at udvikle en personlig måltidsplan. (Glad musik)

Er fosfater i mad dårlige for dig?

Fosforfindes ihøjmængder i proteinfødevarersåsom mælk og mejeriprodukter og kød og alternativer, såsom bønner, linser og nødder. Korn, især fuldkorn giverfosfor. Phosporus findes i mindre mængder igrøntsagerog frugt.25. okt 2018

Om dage, nogle gange timer, bliver brød mugne, æbleskiver bliver brune og bakterier formere sig i mayonnaise. Men alle disse fødevarer findes på supermarkedets hylde, forhåbentlig uspoleret takket være konserveringsmidler. Men hvad er præcis konserveringsmidler, hvordan hjælper de med at holde fødevarer spiselige, og er de sikre? Der er to hovedfaktorer, der får mad til at ødelægge: mikrober og oxidation. Mikrober som bakterier og svampe invaderer mad og fodrer på næringsstofferne, hvoraf nogle kan forårsage sygdomme som listeria og botulisme.

Andre gør bare spiselige fødevarer til et ildelugtende, slimet, skimmelt rod. I mellemtiden er oxidation en kemisk ændring i madmolekyler forårsaget af enzymer eller frie radikaler, der gør fedtet harsk og brune produkter som æbler og kartofler. Konserveringsmidler kan forhindre begge typer ødelæggelse.

Før opfindelsen af ​​kunstig afkøling kunne svampe og bakterier være voldsomt i mad. Så vi fandt ud af måder at skabe et ugæstfrit miljø for mikrober på. Mere sure fødevarer løsner enzymer, som mikrober har brug for for at overleve.

Og nogle typer bakterier kan faktisk hjælpe. I årtusinder har mennesker bevaret fødevarer, der indeholder bakterier, der producerer mælkesyre. Syren forvandler letfordærvelige grøntsager og mælk til længerevarende fødevarer, såsom surkål i Europa, kimchi i Korea og yoghurt i Mellemøsten.

Disse dyrkede fødevarer befolker også fordøjelseskanalen med gavnlige mikrober. Mange syntetiske konserveringsmidler er også syrer. Benzoesyre i salatdressing, sorbinsyre i ost og propionsyre i bagværk.

Er du sikker? Nogle undersøgelser tyder på, at benzoater, der er relateret til benzoesyre, bidrager til hyperaktiv adfærd, men resultaterne er ufattelige. Ellers virker disse syrer helt sikre. En anden antimikrobiel strategi er at tilføje masser af sukker, som i marmelade eller salt, som i saltet kød.

Sukker og salt holder vandet mikrober har brug for at vokse og faktisk suge fugt ud af hængende celler, ødelægge dem, for meget sukker og salt kan øge din risiko for hjertesygdomme, diabetes og forhøjet blodtryk, så disse konserveringsmidler er bedst moderat. Antimikrobielle nitrater og nitrit, der ofte findes i charcuterie, bekæmper de bakterier, der forårsager botulisme, men de kan forårsage andre sundhedsmæssige problemer. Nogle undersøgelser, der knytter pølseprodukter til kræft, har vist, at disse konserveringsmidler kunne være synderen.

I mellemtiden forhindrer antioxidantkonserveringsmidler de kemiske ændringer, der kan give mad en forkert smag eller farve. Nogle af de aromatiske forbindelser i tretrøg er antioxidanter. At kombinere rygning med salte var en effektiv måde at konservere kød på, før det blev afkølet.

For røgfri antioxidanteffekter er der forbindelser som BHT og tocopherol, bedre kendt som vitamin E. Ligesom forbindelserne i røg opsuger disse frie radikaler og forhindrer harsk smag, der kan udvikles i fødevarer som olier, ost og korn. Andre antioxidanter som citronsyre og ascorbinsyre hjælper med at skære produkter for at opretholde deres farve ved at modvirke det enzym, der forårsager bruning.

Nogle forbindelser som sulfitter kan være multitasking. De er begge antimikrobielle og antioxidanter. Så skal du være bekymret for konserveringsmidler? Nå, de er normalt nederst på ingredienslisten, da de bruges i meget små mængder, der er klassificeret som sikre af FDA.

bygge din egen cykel

Alligevel prøver nogle forbrugere og virksomheder at finde alternativer. hvordan reduktion af iltniveauerne omkring mad kan hjælpe, men uden kemisk hjælp er der meget få fødevarer, der holder længe.

Hvad er fosfater, og hvorfor er de dårlige?

Ifølge det abstrakte, høje niveauer affosfatkan hæve dødeligheden for offentligheden såvel som for dem med nyresygdom og hjerte-kar-sygdom. Forskere forbandt højtfosfatniveauer til accelereret aldring og vaskulær skade.19. okt 2018

Hvad er fosfater gode til?

Ved at have høje niveauer affosfori dit blod kan du udvikle kalkaflejringer og hærdning af arterierne i hjertet, ”forklarer Brissette. Yderligere undersøgelser af dyr har bundet høje niveauer affosfatindtagelse til en øget risiko for forhøjet blodtryk og endda en stillesiddende livsstil.21. feb 2019

Er der meget fosfat i bananer?

Bananerer megethøji kalium. Enbananhar 422 mg kalium. Imidlertid kan patienter i peritonealdialyse muligvis have dethøjeremængder kalium. Disse er ikke kunhøjt fosfor, men er ogsåhøji kalium.26. apr 2017

Spiser fosfater klor op?

Fosfater spiserdetklor, med lav til nejklorfører til algevækst. Behandl kun efter behov. Phoenix-produkter: “Uklarhed vil forekomme ved tilsætning og øge filtertrykket, og derfor skyl og / eller rengør filteret efter behov. Kontroller igenfosfatniveau efter påføring og behandl derefter. ”23. aug 2018

Er kaffe høj i fosfat?

Fosfor, natrium, kalorier, kulhydrater og protein er minimale i sortkaffeog ikke af ernæringsmæssig overvejelse.25. feb 2021

Er der æg med højt fosforindhold?

Æger en stor proteinkilde, men indeholder også 95 mgfosfori en storæg. Fjern blommen ogfosforer kun 5 mg for hveræghvid.

Er fosfater dårlige for din pool?

Højfosfatniveauer kan påvirkeditsundhed, hvis det er for højt. Endnu vigtigere, det vil påvirke, hvordan du administrererdin pool. Højfosfatniveauer fodrer alger og fremmer algevækst, hvilket igen gør det vanskeligere og dyrere at dræbedetalger og holddin poolkemisk afbalanceret.

Hvilke fødevarer har du brug for at vide om fosfater?

Før du begynder at gå i panik, er det dog, hvad madeksperter vil have dig til at vide om fosfater. Hvad er fosfater, nøjagtigt? Sikkerhedskopier et øjeblik: Fosfor er et mineral, der naturligt findes i proteinrige fødevarer, herunder mejeriprodukter, fisk, kød og æg - og din krop har brug for det for at hjælpe dine nyrer, knogler og muskler til at fungere korrekt.

Hvilke fødevarer skal du undgå, hvis du har højt fosfor i din kost?

I mange tilfælde er der lave fosforindstillinger for fødevarer med højt fosforindhold. Når du begrænser fosfor i kosten, er portionsstørrelse vigtig. Ressourcer som madlister, dagligvarelister og opskrifter fra diætisten hjælper dig med at lære om fosforkontrol.

Hvilke fødevarer har du brug for for at reducere fosfor i dit blod?

Hvis du har brug for at sænke mængden af ​​fosfor i dit system på grund af en nyretilstand, skal du starte med at skære ned på forarbejdede fødevarer. Dit blod absorberer næsten alt det tilsatte fosfor i forarbejdede fødevarer. Du absorberer kun ca. 20-50% af fosfor i naturlige fødevarer som kød og bønner.

Andre Spørgsmål I Denne Kategori

Cykeldrev - omfattende håndbog

Hvad betyder drivlinje på en cykel? Cykelens 'drivlinje' består af alle de bits, du bruger til at skubbe (eller trække) cyklen sammen. Nøglekomponenterne er pedaler, krumtap, kæderinge, kæde, tandhjul (kassette) og bagskifter.

Billige cykler - anførte spørgsmål og svar

Er 26 tommer cykel god i hvilken højde? '26' hjulstørrelse er perfekt til de fleste voksne med en højde over 6 fod. De fleste af de touring cykler og hybrid cykler kommer i 700C metriske hjul, som også er kendt som 29-tommer hjul.

Cykelmil pr. Uge - holdbare løsninger

Er det godt at cykle 100 miles om ugen? Det er godt for dig, og enhver aktivitet er god aktivitet, men for virkelig at få mest muligt ud af det skal du skubbe dine grænser. 100 miles om ugen i kuperet og rullende terræn ved 1620 mph gennemsnitlig hastighed er grrrr.

Cykling i New York - praktisk løsning

Er New York City cykelvenlig? Hvis vejen er for smal til, at en cykel og en bil kan køre sikkert side om side, har du ret til at køre midt i kørebanen. Cykling er tilladt på alle hovedgader og lokale gader i hele byen, selv når der ikke findes en bestemt rute.

Hiit cykelfordele - besvare spørgsmålene

Hvor ofte skal jeg cykle med HIIT? To HIIT-træningsprogrammer på en uge er masser af nye cyklister. Tre om ugen er et søde sted for de fleste tidskrævede cyklister. Og fire om ugen (ikke hver uge) kan håndteres - nogle gange - for avancerede atleter.

Cykel skiftende kabel - find løsninger

Hvornår skal skiftekabler udskiftes? 5000 til 6000 miles er en god tidsramme til udskiftning af kablerne. Andet klogt venter til de bremser og enten har en god stiv pedal ind eller dejlig let drejning, afhængigt af det ødelagte kabel. 9 dæk. 2010 г.